زمان تعویض کمک فنر‌های خودرو + علائم خرابی

زمان تعویض کمک فنر‌های خودرو چه موقع است؟ برای رانندگی در مسیر‌های ناهموار و کنترل خودرو به بهترین شکل، به کمک فنر‌هایی برای تثبیت تایر و لاستیک وسیله نقلیه بر روی زمین نیاز است. ضربه گیر‌ها و پایه‌ها در خودرو به شکل همسان وجود دارند اما درحالی که ارتباط میان بخش‌های سیستم تعلیق توسط ضربه حفظ می‌شود، پایه وزن وسیله نقلیه را متحمل خواهد شد.

وظیفه کمک فنر در خودرو

در سیستم تعلیق خودرو که شامل فنر، کمک فنر، طبق، سیبک و بوش است، بخش کمک فنرها مسئول جذب ضرباتی هستند که در هنگام حرکت در جاده به اتومبیل تحمیل می‌شود. این کمک فنرها که در کنار چرخ‌ها تعبیه شده‌اند، نوسانات ناشی از فنرها را خنثی می‌نمایند. کمک فنر از یک سو به طبق یا پوسته اکسل (بخش متحرک سیستم تعلیق) و از سوی دیگر به اتاقک یا شاسی اتومبیل اتصال دارد. به این ترتیب تحرکات فنر، طول کمک فنر را کاهش یا افزایش خواهد داد.

این بخش متشکل از لوله‌ای به اسم‌ استوانه فشار، قسمتی به شکل استوانه و مملو از مایع هیدرولیک به نام لوله ذخیره‌ای، پیستونی که از درون‌ استوانه داخلی عبور می‌کند و دریچه‌ای که در برخورد با دست اندازها مایعات را از یک سوی پیستون به سوی دیگر حرکت می‌دهد می‌باشد. این بخش‌ها به واسطه پیچ و مهره‌هایی از جنس لاستیک به خودرو اتصال می‌یابند‌.

اما چه زمانی می‌توان از خرابی کمک فنرهای خودرو اطمینان حاصل کرده و نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود؟ ایجاد مشکل در کمک فنرها ریشه در دلایل مختلفی دارد. ایراداتی که در بخش کمک فنرها ایجاد می‌شود با نشانه‌های گوناگون بروز می‌یابد و در این میان زمان مناسب برای اقدام عوض کردن کمک فنرها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مقاله مهم‌ترین نشانه‌های خرابی کمک فنرها را نام برده و نکاتی را در این زمینه عنوان می‌نماییم.

بهترین زمان تعویض کمک فنر‌های خودرو

شیوه رانندگی و شرایط جاده و مسیری که در آن تردد دارید بر میزان سلامت و دوام کمک فنرها اثرگذار است اما غالبا هر ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی در جاده را مبنای تعویض کمک فنرها قرار می‌دهند. به طور کلی زمان تعویض کمک فنر‌های خودرو وقتی است که این نشانه‌ها را شاهد باشید:

نشانه‌های خرابی کمک فنر خودرو

حرکات غیر معمول خودرو در زمان پیچیدن، ممکن است نشانه‌ای از خراب شدن کمک فنرها باشد؛ چنانچه در هنگام رانندگی بر سر پیچ جاده، خودرو بیش از حد مجاز بپیچد و کنترل کردن آن برای شما دشوار شود، می‌توان احتمال داد که کمک فنرها دچار مشکل شده‌اند.

انحراف خودرو به چپ یا راست در زمان رانندگی ممکن است به دلیل وجود نقصی فنی در بخش سیستم تعلیق وسیله نقلیه مانند کمک فنرها، فنرها و تایرها باشد.

وجود نشتی و روغن ریزی در کمک فنرها نیز دلیل ایجاد خرابی در این بخش‌ها است. اگر کمک فنرها دچار نشتی شوند باید در اسرع وقت نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

حرکات بیش از اندازه خودرو در ناهمواری‌ها از دیگر نشانه‌های خرابی کمک فنرها است؛ لذا چنانچه احساس می‌کنید خودروی شما در گذر از دست اندازها بیش از حد بالا و پایین می‌شود، باید به معاینه کمک فنرها بپردازید.

صداهای غیر معمولی که در هنگام ترمز کردن یا شتاب دادن به خودرو شنیده می‌شود نیز ممکن است از وجود ایراداتی در بخش بوش یا کمک فنر منشا بگیرد.

فرسودگی زود هنگام تایرها نیز از دیگر علائم خرابی کمک فنرها محسوب می‌شود. به عبارت دیگر وجود آسیب در کمک فنرها و عدم عملکرد مناسب آن‌ها سبب ایجاد خوردگی و فرسایش زود هنگام در تایرها خواهد شد. بنابراین اگر متوجه ایجاد فرسایش و ساییدگی زودتر از موعد در لاستیک‌های اتومبیل شدید، لازم است سلامت کمک فنرها را بررسی نمایید.

نکته: از اصلی‌ترین عواملی که منجر به خرابی و ایجاد ضعف در کمک فنرها می‌شود، سنگین شدن بیش از حد خودرو در نتیجه وزن سرنشینان و بار است. سنگین بودن خودرو در زمان حرکت بر روی ناهمواری‌ها و دست اندازها به کمک فنرهای خودرو بیشتر فشار وارد خواهد کرد. همچنین عدم توجه به سرعت متناسب با میزان بار و شرایط جاده نیز خطراتی مانند شکستگی اتصالات را به دنبال خواهد داشت.

به طور کلی رانندگی نرم و روان با خودرو به واسطه وجود کمک فنرهای سالم و مناسب میسر خواهد بود. به همین جهت لازم است در بازه‌های زمانی مناسب سلامت کمک فنرها را چک کرده و در صورت لزوم به تعویض یا تعمیر آن‌ها اقدام نمایید. در این زمینه بهترین توصیه تعویض کمک فنرها به شکل جفتی است. از این رو می‌توانید با مراجعه به تکنسین مجرب کمک فنرهای چرخ‌های جلویی را با هم و کمک فنرهای چرخ‌های عقب را با هم تعویض نمایید.

همین طور بخوانید: روش‌های رفع عیوب واتر پمپ پراید

چگونه طول عمر کمک فنرها را افزایش دهیم؟

شرایط لاستیک‌ها را بررسی کنید: وجود ساییدگی در لاستیک‌های خودرو یا عدم متوازن و بالانس بودن آن‌ها به شکل تدریجی بر سلامت کمک فنرها اعمال اثر کرده و دوام آن‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است در محدوده‌های زمانی معین وضعیت سلامت لاستیک‌های اتومبیل را ارزیابی نمایید.

کنترل و تنظیم بخش جلوبندی را فراموش نکنید: وجود عیب در سیستم جلوبندی ماشین سبب ایجاد فشار بر کمک فنرها و بروز ایراد در کارکرد آن‌ها می‌شود. قسمت جلوبندی به عنوان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حفظ ثبات و تعادل خودرو، نقش برجسته‌ای در کنترل ماشین و رانندگی صحیح خواهد داشت‌‌. از این رو توصیه می‌شود تنظیمات و سرویس‌های دوره‌ای سیستم جلوبندی را جدی بگیرید.

با احتیاط و اصولی رانندگی کنید: توجه به قواعد و اصول رانندگی یکی دیگر از عواملی است که بر سلامت کمک فنرها اثرگذار خواهد بود‌. بنابراین بهتر است در هنگام رانندگی از عبور بر روی چاله‌ها، دست اندازها و پستی و بلندی‌های غیر استاندارد بپرهیزید.

سخن پایانی

همان طور که خواندید، زمان تعویض کمک فنر‌های خودرو نشانه‌هایی دارد که شما می‌توانید با مواجهه با آن‌ها، برای بررسی وضعیت کمک فنر خودروتان، به تعمیرگاه مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که عدم تعویض به موقع کمک فنر خودرو، می‌تواند صدمات جدی به خودرو وارد سازد که گاه هزینه‌های زیادی را برایتان در پی خواهد داشت.

خودرو
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی