مربا آلبالو؛ رفیق قدیمی سفره صبحانه

با شروع فصل تابستان، خیلی‌ها برای تهیه انواع مرباهای خانگی دست به کار می‌شوند و اکثر میوه‌های این فصل گزینه خوبی برای تهیه مربا هستند. اما پرطرفدارترین مربا، که طعمی لذیذی دارد و حضور آن همیشه در سفره‌های ایرانی پررنگ است، مربای آلبالو است. برای داشتن یک شیشه مربای خوش‌رنگ و باقوام آلبالو، که طعم و عطر مرباهای قدیمی را بدهد، باید با اصول و فوت و فن‌های تهیه مربای آلبالو آشنا شوید.

مواد لازم  برای تهیه مربای آلبالو

آلبالو( دم و هسته گرفته)      ۱ کیلوگرم
شکر ۱.۵ کیلوگرم

بیشتر بخوانید:

پنکیک؛ جایگزین خوب برای روزهایی که در یخچال نان ندارید

یک شیشه عسل یا یک شیشه شکر | چرا عسل شکرک می‌زند؟

طرز تهیه مربای آلبالو

آلبالو ها را در قابلمه بریزید و شکر را روی آن بپاشید و به آرامی آن را زیر و رو کنید تا آلبالو‌ها له نشود. سپس در قابلمه را گذاشته و به مدت یک شبانه روز در طبقه پایین یخچال قرار دهید. (بهتر است هر ۳ ساعت یکبار آلبالو‌ها را هم بزنید.)

بعد از ۲۴ ساعت، در قابلمه را بردارید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. بعد از جوش آمدن مربا با قاشق کف روی مربا را بگیرید، تا مربا ظاهر شفاف و براقی بگیرد. در حین پخت آهسته مربا را هم بزنید تا شهد آن قوام بیاید و مربا آماده شود.

فوت و فن‌های تهیه مربای آلبالو

  • مقدار شکر در مربای آلبالو معمولا ۵/۱ برابر مقدار آلبالو است. اما اگر آلبالو‌ها شیرین و رسیده باشد، مقدار آلبالو و شکر برابر می‌شود.
  • اگر درجه غلضت مربا (قوام) کم باشد مربا خیلی زود کپک می‌زند و اگر مقدار آن زیاد باشد مربا شکرک می‌زند، پس به میزان شکر مصرفی در مربا توجه کنید.
  • برای تشخیص به قوام آمدن مربا، قبل از سرد شدن آن، یک قاشق از شربت را در کاسه بریزد و در یخچال قرار دهید بعد از خنک شدن شربت، آن را بین انگشتانتان قرار دهید، اگر در هنگام جدا شدن شربت از انگشتان، حالت کشدار داشته باشد، یعنی شربت به قوام رسیده است.
  • بهترین ظرف برای تهیه مربا، قابلمه مسی سفید شده است، زیرا قلعی که به عنوان روکش سفید این قابلمه‌ها استفاده می‌شود در رنگ و مزه مربا تاثیری نمی‌گذارد. اگر قابلمه مسی در دسترس ندارید، از قابلمه‌های لعابی استفاده کنید. (استفاده از قابلمه‌های تفلون برای تهیه مربا توصیه نمی‌شود زیرا رنگ مربا را تیره می‌کند. )
  • ظرف شیشه مربا را حتماً بشویید و خشک کنید و بعد از قوام آمدن مربا، تا وقتی مربا داغ است، آن را داخل شیشه مربا بریزید.
  • بعد از ریختن مربا داخل شیشه، در آن را محک ببنید و آن را وارونه قرار دهید تا خنک شود. این کار باعث می‌شود تا در هنگام سرد شدن مربا، هوای اضافی وارد آن نشود و زمان نگهداری مربا افزایش یابد.
  • برای افزایش عطر آلبالو در مربا، دم و هسته آلبالو را به خوبی شسته و داخل توری قرار دهید و در زمان پخت مربا داخل قابلمه بگذارید.
  • اگر مربا در زمان پخت به قوام کافی نرسید مقداری به‌دانه را در آب کم خیس کنید و لعاب آن را به مربا اضافه کنید. این ترفند کمک می‌کند تا بدون افزودن شکر اضافی، مربا به قوام خوبی برسد.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی