بامیه؛ شیرینی محبوب مظفرالدین‌شاه

این شیرینی محبوب با قدمتی ۱۵۰ ساله است، که در زمان قاجار، مظفرالدین‌شاه لحظه‌شماری می‌کرد تا گازی از آن بزند و طعم دهانش را شیرین کند. بامیه تنها در ماه رمضان بازار فروش داغی دارد و در بقیه ایام سال اگر هوس بامیه ترد و شیرین کنید، باید تا ماه رمضان سال بعد صبر کنید یا به قنادی‌‌های زیادی سر بزنید تا شاید کمی بامیه تازه و خوش‌رنگ پیدا کنید. اما بهتر است قبل از جستجو در قنادی‌های محل، خودتان دست به کار شوید و با دستور پخت امروز، در خانه و با آسان‌ترین شیوه، یک بشقابِ پُر بامیه تازه و داغ درست کنید و از خوردن آن با چای داغ در وعده عصرانه لذت ببرید.

در این دستور برای اندازه‌گیری مواد لیوان را جایگزین پیمانه کرده‌‌ایم تا به راحتی قابل دسترس باشد و بهتر است از یک لیوان برای اندازه‌‌گیری مواد استفاده کنید.

آرد یک لیوان
آب یک لیوان
تخم‌مرغ ۲ عدد
کره ۳۰ گرم

بامیه بدون شربت مانند نان بدون عسل است. بهتر است قبل از تهیهٔ خمیر بامیه، شربت آن را آماده کنید و اجازه دهید تا کمی سرد شود.

آب ۲ لیوان
شکر ۳ لیوان
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق چایخوری
زعفران یک چهارم قاشق چایخروی

ابتدا دو لیوان آب را داخل ظرفی روی حرارت قرار دهید و آبلیمو را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا آب جوش بیاید تا شکر را به آن اضافه کنید. آن را هم نزنید تا دانه‌های شکر شروع به حل شدن در آب کند. بعد از جوشیدن شربت، زعفران دم کرده و گلاب را به آن اضافه کنید و بعد از حدود ۵ دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید.

به قوام رسیدن این شربت حدود ۱۵دقیقه زمان لازم دارد و در ابتدا شربت کمی رقیق است و پس از سرد شدن قوام آن بیشتر می‌‌شود.

بیشتر بخوانید:

در باغ سبز،‌ در بازار سیاه، ‌در فنجان قرمز | آشنایی با چای سیاه ایرانی و انواع آن

یک کیلوگرم ماست خانگی چقدر تمام می‌‌شود؟

آب را با کره آب شده مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید، آرد الک شده و شکر را به آن اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید و حرارت را کم کنید. در ادامه یک قاشق از شربت بامیه را به مواد اضافه کنید و مجدد مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. بهتر است خمیر را ده دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید تا به خوبی پخته شود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و بعد از ۱۰ دقیقه تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید تا بافت خمیر نرم شود. اگر خمیر به اندازه کافی چسبنده نبود یک عدد تخم مرغ را در ظرفی هم بزنید و یک قاشق از آن را به خمیر اضافه کنید.

بعد از تهیه خمیر بامیه، از یک قیف و ماسوره (به شکل ستاره یا شکوفه) استفاده کنید و خمیر را داخل قیف قرار دهید. اگر به این وسایل دسترسی ندارید، از نایلون فریزی استفاده کنید. بهتر است نایلون دو لایه باشد تا در اثر فشار دست پاره نشود. انتهای نایلون را با قیچی به اندازه یک سانت برش دهید و مواد را داخل نایلون بریزد.

بعد از داغ شدن روغن مواد را در اندازه دلخواه به وسیله قیف یا نایلون فریزی داخل روغن سرخ کنید. برای برش خمیر بامیه از قیچی یا چاقو استفاده کنید و پس از هر بار برش آن را داخل روغن تابه قرار دهید تا چرب و داغ شود و مانع از چسبیدن خمیر به بدنه قیچی شود.

بهتر است ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بامیه‌ها به خوبی پخته شود و پف کند. بعد از پخت بامیه و طلایی شدن آن، بامیه‌ها را داخل شربت قرار دهید و با قاشق زیر و رو کنید تا به خوبی به شربت آغشته شود. سپس در ظرفی آنها را چیده و با پودر نارگیل یا خلال پسته و بادام تزیین کنید.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی