قهوه‌ای کاملاً قهوه‌ای

قهوه ترک

قهوه ترک یکی از طعم‌های محبوب قهوه در ایران است،‌ که طعم خاص و عطر ویژه‌ای دارد. قهوه ترک اصیل با آب تهیه می‌شود و رنگ آن قهوه‌ای سوخته است. قهوه ترک را می‌توانید با شکر یا بدون شکر میل کنید و یا از شیر برای دم کردن آن استفاده کنید. قهوه استفاده شده در قهوه ترک بهتر است برشته باشد و کاملاً سابیده شود.

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک برای یک نفر

قهوه (کاملاً نرم و آردی باشد) ۲ قاشق چایخوری
آب سرد یک فنجان قهوه‌خوری (۸۰ الی ۱۰۰سی سی)
شکر کم شیرین ۱ قاشق چایخوری
شیرینی معمولی ۲ قاشق چایخوری
شیرینی زیاد ۳ قاشق چایخوری

بیشتر بخوانید:

یار شیرین چای عصرانه | قند رنگی و شکل دار در خانه

ماست‌بندی در خانه |طرز تهیه ماست خانگی چکیده و پرچرب

طرز تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک در منزل بهتر است از ظرف اصلی آن که قهوه‌جوش مسی سر باریک است و به آن جذوه می‌گویند، استفاده کنید. این قهوه‌جوش در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد. بدنه مسی این قهوه‌جوش باعث می‌شود تا دما به طور یکنواخت به قهوه برسد و سر باریک آن در دم‌کشیدن بهتر قهوه موثر است. اگر این ظرف را در منزل ندارید می‌توانید از قهوه‌جوش‌های معمولی استفاده کنید.

ابتدا آب سرد و شکر را داخل قهوه‌جوش بریزد و خوب هم بزنید تا دانه‌های شکر در آب حل شود. سپس قهوه را به آن اضافه کنید و مجدد هم‌بزنید. بعد از حل شدن قهوه و شکر داخل آب، قهوه‌جوش را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. بعد از چند دقیقه کف‌هایی روی قهوه ایجاد می‌شود. از یک قاشق چایخوری استفاده کنید و کف‌ها را داخل فنجان سرو قهوه بریزد. دو الی ۳ بار بهتر است این کار را در زمان حرارت دیدن قهوه انجام دهید. بعد از ۵ دقیقه قهوه شروع به جوش آمدن می‌کند بهتر است قبل از جوش آمدن قهوه آن را از روی حرارت بردارید تا قهوه طعم تلخ نگیرد.

به هیچ عنوان حرارت گاز را زیاد نکنید زیرا قهوه ترک باید روی حرارت ملایم قرار بگیرد تا طعم دانه‌های قهوه به خوبی آزاد شود و کف آن از بین نرود. بهتر است ۶ تا ۷ دقیقه‌ای را، برای دم کردن این قهوه اختصاص دهید و به طور پیوسته کف روی قهوه را با قاشق بردارید. برای رسیدن به طعم مطلوب قهوه ترک هرگز آن را روی حرارت رها نکنید و شعله گاز را بیش از حد زیاد نکنید تا قهوه طعم سوختگی نگیرد.

قهوه آماده شده را داخل فنجان مخصوص سرو قهوه ترک بریزید. این فنجان‌ها در اندازه ۸۰ الی ۱۰۰ سی سی هستند و اغلب دسته ندارند. قبل از سرو قهوه،‌ چند لحظه‌ای صبر کنید تا پودر قهوه ته‌نشین شود. قهوه ترک با یک استکان آب و اغلب یک تکه شیرینی یا شکلات سرو می‌شود.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی