ماست‌بندی در خانه |طرز تهیه ماست خانگی چکیده و پرچرب

غذاهای ایرانی در کنار ماست بیشتر می‌چسبند و به همین دلیل است که ماست در کنار غذاهای ایرانی جایگاه ویِژه‌ای دارد. این روزها انواع ماست‌های مختلف در بازار موجود است از ماست ساده و سنتی تا ماست یونانی و ماست کفیر، اما تمامی ماست‌های موجود در بازار ماست‌های کارخانه‌ای هستند و مواد افزودنی و نگهدارنده دارند. ماست خانگی نسبت به ماست کارخانه‌ای سالم‌تر است و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است اما اکثر افرادی که تجربهٔ درست کردن ماست در خانه را دارند از ماست تهیه شده راضی نیستند زیرا اغلب ماست‌ها بعد از آماده شدن غلظت ماست‌های کارخانه‌ای را ندارند و خیلی زود آب می‌اندازند. به همین دلیل امروز قصد داریم تا شما را با دستور تهیهٔ ماست چکیده پرچربی آشنا کنیم که با رعایت نکات و اصول آن بتوانید ماستی به خوش ‌طعمی و غلظت ماست‌های کارخانه‌ای در خانه درست کنید.

بیشتر بخوانید:

۶ راه برای تشخیص عرقیات گیاهی اصل از تقلبی

‌قارچ شکم‌پر؛ پیشنهاد ویژه به گیاه‌خواران

مواد لازم برای تهیه ماست پرچرب چکیده

شیر پرچرب سه و نیم لیتر
ماست پرچرب ۳/۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست پرچرب چکیده

برای تهیهٔ این ماست بهتر است از شیر گاو پاستوریزه و فاقد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. شیر را داخل قابلمهٔ استیل بریزید و با همزن دستی هم بزنید. حتماً تا زمان جوش آمدن شیر و ایجاد شدن حباب‌های ریز در کناره دیوار قابلمه هم زدن را ادامه دهید تا پروتئین موجود در شیر در کف قابلمه ته‌نشین نشود و در شیر معلق باشد. بعد از آنکه شیر به نقطه جوش رسید هم زدن را تندتر کنید تا شیر به خوبی کف کند. این کار باعث می‌شود تا زمان تبدیل شدن شیر به ماست لایهٔ ضخیمی روی ماست ایجاد شود که مانند سرشیر است.

بعد از ۵ دقیقه که شیر را هم زدید آن را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا شیر به دمای ۴۴ تا ۴۶ درجه سانتیگراد برسد. اگر دستگاهی برای اندازه‌گیری دمای شیر ندارید از روش سنتی استفاده کنید به این صورت که انگشت کوچک دستتان را داخل شیر قرار دهید و تا ۱۰ بشمارید اگر گرمای شیر مطلوب بود و دست شما تحمل گرمای شیر را داشت دما آن اندازه است.

شیر را داخل یک ظرف سفالی یا یک قابلمهٔ نچسب بریزید .در این مرحله ماست مایه را که از قبل در دمای محیط آشپزخانه قرار داده‌اید با ۲ الی ۳ قاشق شیر مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید سپس مایه را به شیر اضافه کنید و شروع به هم زدن آن کنید بهتر است به آرامی شیر را هم بزنید. حالا یک پارچه تمیز نخی را به صورت دم‌کنی روی در قابلمه قرار دهید سپس ظرف شیر را داخل یک کیسه پلاستیکی بزرگ بگذارید و آن را گره بزنید تا گرمای شیر حفظ شود. حالا یک پتو را پهن کنید و ظرف شیر را روی آن قرار دهید به طوری که پتو دور تا دور ظرف را بگیرد و هیچ قسمتی از آن بیرون از پتو نباشد. حتماً کف قابلمه را روی پتو قرار دهید و هرگز آن را به صورت مستقیم روی سنگ یا زمین آشپزخانه رها نکنید.

شیر را به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار دهید و به آن دست نزنید و ظرف شیر را تکان ندهید. بعد از ۲۴ ساعت پارچه را از روی قابلمه بردارید و در قابلمه را باز کنید. قابلمه را روی سینی قرار دهید و چند دستمال کاغذی حوله‌ای روی ماست بگذارید به این صورت که نصف آن روی ماست باشد و نصف دیگر دستمال از قابلمه آویزان باشد. بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آب ماست جذب دستمال می‌شود و روی سینی جمع می‌شود در این هنگام دستمال کاغذی را از روی قابلمه بردارید و ماست را داخل یخچال حدود ۵ تا ۶ ساعت نگهداری کنید. ماست چکیدهٔ شما آماده است.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی