جایگاه دهم ایران با میزبانی ۸۰۰ هزار پناهنده

به گزارش روز دوشنبه رصدخانه مهاجرت ایران، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در جدیدترین گزارش خود به بررسی روند مهاجرت‌های اجباری در جهان تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخت.

بر اساس این گزارش، جمعیت آوارگان در جهان در پایان سال ۲۰۲۰ به ۸۲.۴ میلیون نفر رسید؛ همچنین حدود ۲۰.۷ میلیون نفر از آوارگان را پناهندگان تحت حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۲۰، کشور ترکیه به تنهایی بزرگ ترین جمعیت پناهندگان در جهان یعنی ۳.۷ میلیون پناهنده را میزبانی می‌کرد. کلمبیا با ۱.۷ میلیون پناهنده شامل آوارگان ونزوئلایی به عنوان دومین کشور میزبان پناهندگان در جهان شناخته می‌شود.

ایران نیز با میزبانی از ۸۰۰ هزار پناهنده، جایگاه دهم را در جهان به لحاظ میزبانی از تعداد پناهندگان به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، ایران در رتبه هفتم از نظر میزبانی از بیشترین تعداد پناهنده در جهان قرار داشت اما با ارایه آمارهای جدید توسط کمیساریا، ایران با کاهش سه رتبه‌ای در جایگاه دهم قرار گرفت.
یکی از مهم ترین دلایل کاهش تعداد پناهندگان در ایران مربوط به تبدیل وضعیت تعدادی از پناهندگان از کارت آمایش (پناهندگی) به گذرنامه است.

براساس این گزارش، از مجموع ۸۰۰ هزار پناهنده تحت حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران، ۷۸۰ هزار نفر را پناهندگان افغانستانی و ۲۰ هزار نفر را پناهندگان عراقی تشکیل می‌دهند.
در سال‌های اخیر کلمبیا و ترکیه کشورهای نوظهور در زمینه میزبانی از پناهندگان بوده‌اند؛ اما باید در نظر داشت که بخش بزرگی از ۳.۶ میلیون آواره سوری در ترکیه همچنین اغلب آوارگان ونزوئلایی در کلمبیا در وضعیت پناهندگی قرار ندارند و وضعیت حمایت موقت را دریافت کرده‌اند که باید پس از بهبود شرایط در کشور مبدأ خود به آنجا بازگردند.

از سوی دیگر ۶۸ درصد از پناهندگان تنها از پنچ کشور هستند. در این میان اولین کشور پناهنده فرست، کشور سوریه با  ۶.۷ میلیون پناهنده در جهان است. کشور ونزوئلا نیز با ۴ میلیون آواره خارجی در جهان به عنوان دومین کشور مبدا آوارگان در جهان شناخته می‌شود.

شیوع ویروس کرونا نیز تأثیر زیادی بر جمعیت آوارگان در جهان داشته است. براساس گزارش‌های مهاجرتی مختلف در جهان، پیش بینی می‌شود با کاهش محدودیت‌ سفر بین کشورها، بر تعداد پناهجویان افزوده شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی