به سفیدی ابر به شیرینی گز/ طرز تهیه گز در خانه

گز یکی از شیرینی‌های قدیمی ایرانی است که به دو صورت ساده و آردی تهیه می‌شود. گز با انواع مغزهای مختلف مانند؛ پسته، بادام، فندق و گردو تهیه می‌شود و تهیه آن نیاز به وقت و حوصله زیادی دارد. بنابراین اگر قصد تهیه گز در خانه را دارید، در این مطلب با ما همراه باشید. اینجا قصد داریم تا شما را با فوت و فن‌های تهیه گز آشنا کنیم تا گزی خوش طعم به اصالت گزهای شهر اصفهان در خانه تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیهٔ گز در خانه

گلوکز مایع ۳۵۰ گرم
سفیده تخم‌مرغ ۵ عدد/ ۱۵۰ گرم
گلاب ۴ قاشق غذاخوری
مغز بادام، پسته یا فندق ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
شکر ۲۵۰ گرم
آب ۳/۴ پیمانه

بیشتر بخوانید:

آشنایی با ابزارهای اندازه‌گیری در شیرینی پزی

مربا آلبالو؛ رفیق قدیمی سفره صبحانه

طرز تهیهٔ گز در خانه

برای شروع ابتدا آب و شکر را روی حرارت قرار دهید تا با گرم شدن آب، شکر کم کم حل شود. بهتر است از ظرف مسی برای این مرحله استفاده کنید. دقت داشته باشید که آب به هیچ عنوان نباید بجوشد، بنابراین زیر ظرف یک شعله پخش‌کن قرار دهید و حرارت شعلهٔ گاز را بیش از حد زیاد نکنید. پس از حل شدن شکر، گلوکز مایع را به آن اضافه کنید. گلوکز را می‌توانید از لوازم قنادی تهیه کنید. با استفاده از لیسک یا قاشق چوبی مخلوط را به خوبی ترکیب کنید.

هم زدن را ادامه دهید تا جایی که مایع حالتی غلیظ به خود بگیرد و زمانی که مقداری از آن را بین دو انگشت قرار می‌دهید و با دست می‌کشید، مخلوط حالت نخ مانند داشته باشد. دقت داشته باشید که شهد تهیه شده به هیچ عنوان نباید حرارت خود را از دست دهد و از طرفی نباید به جوش بیاید زیرا باعث می‌شود تا گز انسجام خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است از یک دما سنج مایع استفاده کنیم تا دمای شهد در ۸۰ درجهٔ سانتیگراد باقی بماند.

در ادامه سفیدهٔ تخم‌مرغ را با هم زن مخلوط می‌کنید تا جایی که کامل سفیده‌ها زده شود و هنگام برگرداندن ظرف از آن جدا نشود. سپس گلاب را به آن اضافه می‌کنید و کمی هم می زنید. زمانی که شهد به حالت نخ دادن رسید، ۲ قاشق از آن را به سفیدهٔ تخم‌مرغ اضافه می‌کنید تا شهد و سفیدهٔ تخم‌مرغ هم ‌دما شوند. دقت داشته باشید که باید در زمان آماده کردن سفیدهٔ تخم‌مرغ شهد را مدام هم بزنید.

باقی سفیدهٔ تخم‌مرغ را به شهد موجود در ظرف مسی اضافه ‌کنید. سپس در ظرفی دیگر مقداری آب به جوش آورید. پس از آن ظرف مسی را روی ظرف آب جوش قرار دهید تا گز با بخار آب آماده شود.

در ادامه با یک قاشق چوبی به طور مداوم گز را هم بزنید. حدود دو ساعت باید هم زدن را ادامه دهید. سپس مغز را اضافه می‌کنید و در کف یک ظرف شیشه‌ای کمی ارد بپاشید و مواد گز را به آن منتقل ‌کنید. گز را به مدت یک شبانه روز در یخچال قرار دهید. از فریزر برای خنک شدن گز استفاده نکنید زیرا دمای آن باعث آب انداختن و نرم شدن گز می‌شود. گز آماده شده را از یخچال بیرون آورید و در اندازهٔ دلخواه برش بزنید.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی