نان داغ و کباب داغ در خانه/ طرز تهیه کباب کوبیده خانگی

برای همهٔ ما کباب کوبیده جایگاه ویژه‌ای دارد و کمتر کسی در ایران است که طعم این کباب و عطر آن را دوست نداشته باشد. کباب کوبیده یکی از ابداعات آشپزخانه ایرانی است که به دو صورت تهیه می‌شود. یک نوع آن با نان سرو می شود که کباب کوبیدهٔ لای نان است و نوع دیگر کبابی است که با پلو همراه است. این دو نوع کباب بافت متفاوتی دارد. کباب لای نان خود را وا می‌دهد و باید با نان آن را لقمه گرفت و میل کرد اما کباب چلویی بافت منسجم‌تری دارد و سفت‌تر است و روی حرارت خود را جمع می‌کند، بنابراین می‌توان آن را با قاشق و چنگال برش داد و با چلو میل کرد.

گوشت کباب کوبیده چیست؟

برای تهیه کباب کوبیده چلویی یا لای نان از گوشت پیش‌ناف و قلوه‌گاه گوسفند و سایر برش‌های چرب و ارزان آن استفاده می‌شود. البته گوشت کباب کوبیدهٔ نان اندکی پیاز بیشتری دارد و چرب‌تر است. بر اساس سلیقهٔ آشپز معمولاً از ترکیب گوشت گوسفند و گاو استفاده می‌شود اما استفاده کامل از گوشت گوسفند به دلیل طعم بهتر و بافت ‌نرم تر برای کوبیده بهتر است پس می‌توانید گوشت گوسفند را به طور خالص استفاده کنید یا آن را با گوشت گاو ترکیب کنید. اما گوشت گاو خالص برای کوبیده چندان مناسب نیست. پس از انتخاب گوشت حتماً آن را دو الی سه بار چرخ کنید تا گوشت بهتر روی سیخ قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

ترشی فوری برای افراد پر مشغله | طرز تهیه ترشی کلم قرمز

پلو شیرین شیرازی | طرز تهیه شکر پلوی شیرازی

طرز تهیهٔ کباب کوبیدهٔ لای نان

همانطور که قبلاً اشاره شد این کباب نسبت به کباب کوبیدهٔ چلویی چربی و پیاز بیشتری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیهٔ آن آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیهٔ کباب کوبیدهٔ لای نان

گوشت چرخ‌کرده ۱ کیلوگرم
پیاز رنده شده ۲۵۰ گرم
زعفران ساییده ۱ قاشق چای‌خوری
سماق سایید ۱ قاشق مرباخوری
نمک و فلفل از هر کدام ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیهٔ کباب کوبیدهٔ لای نان

برای شروع ابتدا پیاز رنده شده را به مدت یک شب در یخچال بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس آب اضافی پیاز را با مشت دستتان بچلانید و به گوشت چرخ شده اضافه کنید. اگر گوشت چربی کمی داشت بهتر است کمتر آب پیاز را بگیرید. در ادامه نمک، فلفل و زعفران دم‌کرده را به گوشت اضافه کنید و مخلوط را روی تابه قرار دهید.

شعلهٔ گاز را روشن کنید و یک شعله‌پخش کن روی آن قرار دهید سپس تابه را روی آن بگذارید و گوشت را با دست چنگ بزنید و ورز دهید تا نیم‌پز شود. مدت زمان انجام این مرحله حدود ۱۵ دقیقه است، پس از آنکه رنگ گوشت صورتی مایل به سفید شد. شعلهٔ گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مواد به خوبی خنک شود. در ادامه گوشت را حدود ۲ تا ۳ ساعت در یخچال قرار دهید و پس از سرد شدن آن را به سیخ بکشید و روی حرارت قرار دهید.

طرز تهیهٔ کباب کوبیدهٔ چلو

برای تهیه کباب کوبیده چلو مقدار مواد، مشابه کباب کوبیدهٔ لای نان است جز اینکه در هنگام چنگ دادن گوشت نیازی به حرارت دادن آن نیست و می‌توانید گوشت را بدون گرم کردن، سیخ بکشید و روی حرارت قرار دهید.

نکات به سیخ کشیدن کباب کوبیده

برای سیخ کشیدن اصولی کباب کوبیده اولین نکته داشتن تکرار و تمرین است. برای شروع یک کاسهٔ آب سرد و یک سینی بزرگ کنار دستتان قرار دهید. سپس دستتان را آب بزنید و یک مشت از گوشت کوبیده را بردارید و آن را در دست خود ماند شکل دوک، حالت دهید. سپس کنارهٔ سیخ را از پهلو در درازای این دوک فرو کنید و زمانی که سیخ تا وسط دوک فرو رفت با دست شکاف آن ور را هم بیاورید. مجدد دست را داخل کاسهٔ آب فرو ببرید و با فشار انگشتان روی سیخ بکشید. به طوری که رد انگشتان روی گوشت مشخص شود.

بعد از آنکه گوشت به شکل موردنظرتان رسید با فشار دست سرو ته آن را به پهنای سیخ بچسبانید و آن را روی سینی قرار دهید. در هنگام قار دادن کباب سیخ گرفته شده روی سینی حتماً لبه سیخ را روی لبهٔ سینی بگذارید تا گوشت به کف سینی نچسبد. بعد از به سیخ کشیدن گوشت آن را روی حرارت ذغال داغ قرار دهید. حتماً دو سمت سیخ کباب را روی حرارت قرار دهید و به طور مدام با بادبزن حرارت ذغال را پخش کنید تا به همهٔ ‌بخش‌های گوشت حرارت به مقدار کافی برسد و ذغال‌ها گداخته‌تر شود. می‌توانید در کنار این غذای لذیذ، گوجه، پیاز و فلفل سبز را نیز به سیخ بکشید و کباب کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینهٔ تهیه کباب کوبیده در منزل دارید در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی