این بار سوپ جو را به جای خامه و شیر با کشک امتحان کنید

ترکیب جو با سبزی آش، خامه و شیر یک ترکیب جادویی، فوق‌العاده و البته پر کالری است. سوپ جو به همراه خامه و گاهی مرغ یکی از پر طرفداترین سوپ‌های موجود در دنیا است که دستور تهیه این ترکیب اعجاب‌انگیز چند سالی است که به کشور ما رسیده و طرفداران بسیار زیادی دارد. سوپ جو علاوه بر خوشمزه بودن طرز تهیه بسیار ساده‌ای هم دارد و هر کس با دانش بسیار کم از آشپزی می‌تواند آن را با طعم خوب تهیه کند. اما موضوعی که ما را مشتاق به نوشتن این گزارش کرده است دستور تهیه یک سوپ یا آش جوی وطنی است. این آش جو به جای خامه، کشک دارد و در آن هیچ خبری از گوشت و هویچ نیست. غذایی با طعم بی نظیر که حتما گیاه‌خواران عاشق آن خوهند شد. پیشینه این آش به شهر شاهرود بازمی‌گردد و برای یک بار هم که شده باید حتما آن را امتحان کنید تا دیگر سوپ جوی پر کالری خامه‌ای را کنار بگذارید و در عوض این آش جو را به منوی هفتگی‌تان اضافه کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

زمان پخت ۵ ساعت

جو                                     ا لیوان

سبزی آش                          ۱کیلو

آب                                    به میزان لازم

کشک                                نیم کیلو

سیر                                  یک بوته

نمک، زردچوبه و نعناع           به میزان لازم

گوجه                                نیم کیلو

طرز تهیه آش جو با کشک

جو پوست کنده شده را از شب قبل در آب خیس می‌کنیم.

در قابلمه‌ای آب جوشانده را نصف کمی بیشتر پر می‌کنیم. جو را به آب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا دو ساعت با شعله ملایم بپزد.

یک ساعت و نیم که از پخت جو گذشت در قابلمه‌ای دو پیازی که نگینی خرد کرده‌ایم را سرخ می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که طلایی شود.

سیر کوبیده را به پیاز اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که هر قدر سیر این آش بیشتر باشد به همان میزان هم خوشمزه‌تر خواهد بود. پودر نعناع و زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه می‌کنیم و خیلی کم تفت می‌دهیم.

حالا نوبت گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی‌ها را بسیار ریز خورد می‌کنیم و به سیر و پیاز اضافه می‌کنیم. نمک می‌زنیم. در قابلمه را می‌بندیم و اجازه می‌دهیم که کاملا پخته شود و جا بیافتد. توجه داشته باشید که نمک زیاد اضافه نکنید زیرا کشک هم نمک دارد و طعم نمک با پختن و جا افتادن آش بیشتر حس می‌شود.

سبزی آش را که خیلی خرد نشده است را بعد از دو ساعت پختن جو به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که به مدت ۱۵ دقیقه همراه با جو بپزد.

بعد از گذشت ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه ترکیب گوجه فرنگی و سیر و پیازی که آماده کرده بودیم را به جو و سبزی آش اضافه می‌کنیم.

حالا باید ۲ ساعت و نیم اجازه دهیم که مواد با شعله ملایم بپزد و به لعاب بیاندازد. برای اینکه متوجه شویم جو پخته است مقداری برمی‌داریم و امتحان می‌کنیم. جو حتما باید نرم شده باشد و حالت لیزی و تردی در زیر دهان نداشته باشد.

در آخر کشک را به مواد اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که نیم ساعت با مواد پخته شود و بجوشد. بعد از گذشت نیم ساعت می‌توانیم آش را سرو کنیم.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی