مرغ ترش اصیل گیلانی

استان گیلان یکی از شهرهای شمالی کشور است که تنوع بی‌نظیری از انواع غذاهای خوش طعم و رنگ محلی را در فرهنگ غذای خود جای داده است. جالب است بدانید استان گیلان از نظر تنوع غذاهای محلی رتبهٔ اول کشور را دارد. یکی از محبوب‌ترین غذاهای این استان مرغ ترش نام دارد که طرز تهیه و مواد اولیه آن متفاوت از مرغ ترش مازندرانی است. مرغ ترشی گیلانی به همراه لپه، سبزیجات معطر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود و طعم و عطر بی‌نظیری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیهٔ مرغ ترش گیلانی بیشتر آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیهٔ مرغ ترش گیلانی

مرغ با استخوان ۳ تکه
پیاز نگینی شده ۱ عدد
سبزی شامل:‌ جعفری گشنیز، تره، نعنا و اسفناج ۱ پیمانه
لپه ۱ پیمانه سرخالی
رب نصف قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ ۳ عدد
آبغوره نصف پیمانه
روغن ۴ قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه از هر کدام ۱ قاشق چایخوری
فلفل نصف قاشق چایخوری

ماست‌بندی در خانه |طرز تهیه ماست خانگی چکیده و پرچرب

طرز تهیهٔ مرغ ترش گیلانی

برای شروع ابتدا سبزیجات مخصوص خورش را پاک کرده و بشویید و پس از خشک شدن آن را خرد کنید. سپس سبزی را به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن در تابه سرخ کنید. اگر اسفناج تازه در دسترس نداشتید می‌توانید برگ چغندر را جایگزین آن کنید البته مقدار چغندر نباید زیاد باشد زیرا باعث شیرین شدن غذا می‌شود. در ادامه لپه را که از قبل خیس کرده‌اید کمی با روغن تف دهید تا بافت آن محکم شود و هنگام اضافه شدن به آب خورش له نشود.

سپس یک عدد پیاز خرد شده را با کمی روغن تف دهید و تکه‌های مرغ را به آن اضافه کنید. به میزان ۱ لیوان آب داخل قابلمه بریزد و اجازه دهید تا تکه‌های مرغ به خوبی پخته شود. بهتر است مرغ بیش از حد روی حرارت نباشد تا بافت آن تغییر شکل پیدا نکند.

بعد از پخته شدن مرغ سبزی سرخ شده را به همراه لپه به آن اضافه کنید. سپس آبغوره را به همراه نصف قاشق غذاخوری رب و نمک، فلفل و زردچوبه در آب مرغ حل کنید. می‌توانید آب لیمو یا آب نارنج را نیز جایگزین آبغوره کنید اما ترشی آبغوره برای این غذا مناسب‌تر است. اجازه دهید تا محتویات داخل قابلمه به خوبی پخته شود و خورش روغن بیندازد.

سپس در ظرفی دیگر تخم‌مرغ‌ها را شکسته و با کمی نمک و فلفل هم بزنید. حالا زیر شعلهٔ قابلمه را کم کنید و تخم‌مرغ‌های همزده را به آب خورش اضافه کنید و کمی هم بزنید. دقت داشته باشید که در هنگام اضافه کردن تخم‌مرغ نباید خیلی خورش را هم بزنید. پس از اضافه کردن تخم‌مرغ و روغن انداختن خورش می‌توانید آن را با برنج سفید پخته شده، ترب و سبزی تازه نوش جان کنید.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی