طباخی را به خانه بیاورید | طرز تهیه کله‌ پاچه در خانه

کله پاچه یک غذای سنتی ایرانی است که مشابه آن در کشورهای همسایه مانند کشورهای جنوب قفقاز، کشورهای عربی و ترکیه تهیه می‌شود. این غذای خوش‌طعم و پرکالری از کله و ۴ پاچهٔ گوسفند تهیه می‌شود. کله‌پاچه چربی بالایی دارد و بهتر است در وعدهٔ صبحانه میل شود. اجزای اصلی کله‌پاچه شامل: مغز، زبان،‌ بناگوش، چشم گوشت صورت و پاچه است. کله‌پاچه را می‌توانید به صورت تازه از طباخی‌های محلی تهیه کنید و یا آن را در منزل بپزید تا از کیفیت مواد اولیه و تمیز بودن آن مطمئن باشید. برای تهیهٔ کله پاچه در منزل در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل پخت آن آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیهٔ کله ‌پاچه در منزل

کله‌پاچه گوسفند ۱ دست
پیاز ۵ عدد متوسط
سیر ۵ حبه
فلفل قرمز نصف قاشق مرباخوری
زردچوبه ۱ قاشق مربا‌خوری
دارچین ۱ قاشق مربا‌خوری
نمک ۱ قاشق مربا‌خوری
زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذاخوری
آب به میزان لازم

راه و رسم ماهی‌‌خوری | راهنمایی برای اینکه ماهی را حرفه‌ای تمیز کنید

تمیز کردن کله‌پاچه

اگر کله‌پاچه گوسفند تمیز شده را از قصابی‌های محلی یا هایپرمارکت‌ها تهیه کنید،‌ نیازی به تمیز کردن مجدد آن ندارید و تنها کافیست کله را به مدت چند دقیقه در آب جوش قرار دهید و آب آن را تعویض کنید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید. اما اگر کله‌پاچهٔ تمیز نشده تهیه کرده باشید ابتدا باید کله را روی شعلهٔ مستقیم گاز قرار دهید تا موهای آن کز بخورد و پوست آن عاری از هر گونه مو شود. در این مرحله ممکن است کمی پوست کله بسوزد که با خراشیدن آن توسط چاقو می‌توانید نقاط سوخته را برطرف کنید.

سپس کله را به مدت ۱۵ دقیقه در آب قرار دهید و با دست آن را تمیز کنید تا جایی که بعد از چند بار تعویض کردن آب، کاملاً آب آن زلال شود. بعد از این مرحله روی یک سطح صاف سفرهٔ کوچکی پهن کنید و دو گوش گوسفند را بگیرید و از ناحیهٔ بینی آن را به زمین بکوبید و با رد کردن یک شلنگ از نای آن کاملاً قسمت‌های داخلی سر را تمیز کنید.

گوش‌های گوسفند را ببرید و با یک چاقوی تیز دهان گوسفند را کاملا تا گوش‌ها باز کنید و دندان‌های آن را با مسواک تمیز کنید.

بعد از اطمینان ار تمیز شده کله، شروع به تمیز کردن پاچه‌ها کنید و موی روی پوست پاچه‌ها را کز دهید. سپس در زیر شیار بین پاچهٔ گوسفند کیسه مویی قرار درد که باید آن را جدا کنید و مجدد به خوبی پاچه‌ها را بشویید. چند بار پاچه‌ها را در آب قار دهید و با دست بشویید و پس از اطمینان از زلال بودن آب آن شروع به پخت کله‌پاچه کنید.

بهترین چاشنی برای رنگ و طعم غذا ایرانی | طرز تهیه رب گوجه‌فرنگی خانگی

طرز تهیهٔ کله‌پاچه

برای شروع ابتدا پاچه‌ها را به همراه کله داخل قابلمه بریزید. سپس آب را به اندازه‌ای که روی کله‌پاچه را بگیرد به قابلمه اضافه کنید و قابلمه را روی شعلهٔ گاز قرار دهید. در ادامه پیاز‌ها را شسته و هر کدام را به ۴ قسمت برش بزنید و به همراه سیر، زردچوبه و فلفل قرمز به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. کفی که روی قابلمه جمع شده است را با قاشق بگیرید و پس از جوش آمدن آب، زیر شعلهٔ گاز را کم کنید تا کله‌پاچه حدود ۵ الی ۶ ساعت بپزد. در نیم ساعت پایانی نمک را به همراه زعفران دم‌کرده به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

در این مرحله کله‌پاچه آماده است. می‌توانید مغز آن را جدا در مقداری از آب کله‌پاچه خرد کنید و به آن پودر دارچین اضافه کنید و در زمان سرو آب کله‌پاچه، آب مغز را به آن اضافه کنید. بهتر است این غذا را با لیموترش تازه یا آبلیمو و نان سنگک تازه میل کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه پخت کله‌پاچه دارید با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی