فوت و فن رشته پلو: غذای با طعم ایرانی

حتما نام رشته پلو را شنیده‌اید. مرسوم بود که در گذشته نزدیک شب عید، شب یلدا و مناسبت‌های خاص ایرانیان این غذای خوشمزه را تهیه و میل کنند. رشته پلویی با رشته آشی تفاوت دارد. این رشته از ترکیب آرد گندم، آب و نمک تهیه شده است. بسیاری از مردم رشته پلو را با گوشت قلقلی و کشمش،‌ مرغ و حتی خورش‌های اصیل ایرانی میل می‌کنند. هرچند اگر به صورت اصیل این غذای سنتی طبخ شود، به تنهایی خوشمزه خواهد بود و نیازی به ترکیبات دیگر نخواهد داشت. در این مقاله طرز تهیه رشته پلو اصیل ایرانی را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم رشته پلو برای ۵ نفر

برنج ۳ پیمانه
رشته پلویی ۲۰۰ گرم
روغن حیوانی به میزان دلخواه
زیره ۱ قاشق چایخوری
زعفران ۵ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۳ عدد
گوشت ۲۵۰گرم
پیاز ۱ عدد
زردچوبه و نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان دلخواه

طبخ رشته پلو

برای پختن رشته پلو در وهلهٔ اول باید در نظر داشته باشید که برنج کمتری استفاده کنید. چرا که هنگام دم کردن برنج با رشته ترکیب می‌شود و حجم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. دومین نکته‌ای که باید در طبخ رشته پلو در نظر داشته باشین استفاده از نمک است. شور بودن رشته پلویی دلیلی می‌شود تا نمک کمتری استفاده کنید. پس از در نظر گرفتن این موارد برنج را خیس کنید. طبیعتا نمک کمتری موقع خیساندن برنج استفاده کنید. پس از ۱ تا ۲ ساعت از خیس شدن برنج را بر روی گاز می گذاریم. اگر قبلا در هنگام پختن برنج ۳ پیمانه آب اضافه می‌کردید، برای پختن رشته پلو ۴ پیمانه آب دیگر نیز اضافه کنید. پس از جوش آمدن آب برنج، رشته پلویی را همراه با روغن حیوانی یا روغن گیاهی اضافه کنید. اجازه دهید ۵ دقیقه برنج و رشته باهم بجوشند. سپس برنج و رشته را آبکش کنید. برای ته دیگ رشته پلو می‌توانید از سیب زمینی، نان سنگگ و لواش استفاده کنید. در این جا ته دیگ سیب زمینی را انتخاب کردیم. کف قابله را روغن و زردچوبه و نمک بپاشید و سیب زمینی های حلقه‌ای شده را در ته قابلمه بگذارید. سپس مقداری برنج و رشته را داخل قابله بریزید. زعفران دم کرده و کمی زیر را بر روی برنج بریزید. این کارا تا لایه‌های آخر برنج انجام دهید. در قابلمه را ببندید و با شعلهٔ کم بگذارید تا دم بکشد. در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید برنج شما نرم باشد ترکیب آب و روغن را یک ربع بعد از اینکه برنج شروع به دم شدن کرد،‌ بریزید.

واویشکا یا بیج بیج همراه خوب رشته پلو

اگر می خواهید در کنار رشته پلو خورشی ساده و سریع درست کنید، واویشکا یا بیج بیج را امتحان کنید. این خورش شمالی بوده و البته بر طبق ذائقهٔ خود می‌توانید آن را طبخ کنید. گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده تف دهید. زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، زردچوبه ، نمک و ادویه‌های دلخواه خود را اضافه کنید. همچنین در ماهیتابه‌ای دیگر سیب زمینی را خلالی کرده و سرخ کنید. می ‌توانید سیب زمینی سرخ شده را به مخلوط گوشت اضافه کنید. ۲ قاشق رب گوجه فرنگی به همراه آب و زعفران به مخلوط گوشت و سیب زمینی اضافه کنید. بستگی به ذائقهٔ شما دارد که خورش را کاملا خشک یا کمی آب دار بر دارید. مرسوم است در مازندران بر روی بیج بیج تخم مرغ نیز می‌شکنند که در اینجا بهتر دیدیم که اضافه نکنیم.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی