کارگروهی برای بررسی چگونگی بازگشایی مدارس تشکیل شد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان به صورت مجازی دنبال شد.

هر چند که وزارت آموزش و پرورش در خصوص تداوم یادگیری دانش آموزان با راه‌اندازی شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران تلاش‌های بسیاری کرد اما پس از گذشت مدت زمانی از تجربه آموزش مجازی و نتایج حاصل از آن، مسوولان و کارشناسان آموزشی و تربیتی اعلام کردند که آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین حضور دانش آموزان در کلاس درس شود.

در واقع آموزش مجازی در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا توانست آسیب‌های تحصیلی دانش آموزان را به حداقل برساند و به نوعی از عقب ماندگی تحصیلی آنها جلوگیری کند اما بر اساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از تعطیلی مدارس، بسیار بیشتر از لطمه‌های کرونا به جامعه دانش آموزی است.

بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از تجربه کرونا و تعطیلی مدارس در ۲ سال تحصیلی گذشته، در نهایت محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ۱۹ خردادماه جاری در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش برای مهرماه آینده، بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: همه تلاش این است که شروع سال تحصیلی به صورت حضوری باشد، چون مهمترین تجربه از دوران کرونا این بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به سمتی پیش رفت که کلاس‌های درس از مهر ماه دایر شود، اما این ظرفیت مهم فضای مجازی که پیوندهای لازم را بین ارکان مختلف تعلیم و تربیت برقرار کرده است، مکمل آموزش حضوری می‌شود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده است که معلمان در خرداد ماه امسال واکسینه خواهند شد و بی شک با این واکسینه شدن امکان بازگشایی مدارس به صورت حضوری از مهر ماه آینده فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا برای افراد زیر ۱۸ سال واکسن توصیه نمی‌شود، یادآور شد: دانش آموزان واکسینه نمی شوند، در حال حاضر بیشتر کشورها با همین شرایط فعالیت‌های مدارس را آغاز کرده اند. ما نیز باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارس را دایر کنیم؛ چراکه خطرات و تبعات دوری دانش آموزان از مدارس به شدت نگران کننده است و تاثیرات پایداری در زندگی و آینده آنها می گذارد.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز دوشنبه ۲۴ خردادماه در مراسم اختتامیه جشنواره پویش سپاس از مدافعان و سفیران سلامت گفت: اصل باید بر بازگشایی مدارس از مهر ماه با شرط یک برنامه ریزی مناسب باشد.

وی افزود: خانواده ها در بازگشایی مدارس نقش مهمی دارند، در این خصوص باید توانمندسازی و آموزش خانواده ها در اولویت قرار گیرد. تعطیل بودن آموزش حضوری برای دانش آموزان به ویژه دوره ابتدایی آسیب زا است، آسیب ناشی از تعطیلی مدارس را می توان بیشتر از لطمه های کرونا دانست.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا مدارس را بازگشایی کرده اند. اهمیت بازگشایی مدارس بسیار بیشتر از دانشگاه است؛ چرا که افرادی وارد دانشگاه می شوند که آموزش و پرورش آنها پیشتر صورت گرفته است.

رییسی ادامه داد: تعطیلی مدارس در کشورهای درحال توسعه، میزان ترک تحصیل دانش آموزان، کودکان کار و مشکلات روحی و روانی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه عوامل کنار هم باشند و همه دست به دست هم دهیم، بازگشایی مدارس به صورت مناسب صورت می گیرد.

اعلام جزئیات بازگشایی مدارس پس از تصویب نهایی طرح 

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این زمینه توضیح داد: کارگروهی برای بازگشایی مدارس تشکیل شده است تا برنامه و پیش نویس اجرایی این برنامه را به صورت نهایی تهیه کند.

وی ادامه داد: مواردی برای اجرایی شدن طرح بازگشایی مدارس پیش‌بینی شده است که جزئیات آن پس از نهایی شدن در این کارگروه اعلام می‌شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی