آیا در دوران طلایی گوشی‌های ارزان‌قیمت هستیم؟

روزی روزگاری گوشی‌های ارزان‌قیمت حرف چندانی برای گفتن نداشتند. در آن دوران گوشی‌های گلکسی A سامسونگ به عنوان گوشی‌های بی‌کیفیت و معمولی در نظر گرفته می‌شدند و شرکت‌هایی مانند شیائومی هم یا اصلا وجود نداشتند یا اینکه گوشی‌های ساخت آن‌ها مورد توجه زیادی قرار نمی‌گرفتند. اما حالا اوضاع تغییر کرده و در دوران طلایی گوشی‌های ارزان‌قیمت قرار داریم.

البته بدون شک همچنان محدودیت‌ها دیده می‌شوند. به عنوان مثال یک گوشی با قیمت زیر ۵۰۰ دلار در زمینه‌ی دوربین رقیب قدرتمندی برای پرچم‌داران هزار دلاری نیست. با این حال خوشبختانه این نوع گوشی‌ها روزبه‌روز جذاب‌تر می‌شوند و در ازای پرداخت مبالغ نه‌چندان زیاد، کاربران امکانات متنوعی را دریافت می‌کنند.

زمانی که سخت‌افزار با نرم‌افزار روبرو می‌شود

گوشی‌های ارزان‌قیمت

با وجود دستاوردهایی که در گوشی‌های پرچم‌دار دیده‌ایم، این نوع گوشی‌ها برخی ویژگی‌های پرطرفدار را هم کنار گذاشته‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر برای بهره‌گیری از یک ویژگی محبوب مانند جک هدفون تقریبا چاره‌ای جز انتخاب از بین گوشی‌های ارزان‌قیمت ندارید. همین موضوع تا حدی برای درگاه کارت حافظه microSD هم دیده می‌شود که متاسفانه شرکت‌های مهمی مانند سامسونگ، این قابلیت را از پرچم‌داران خود کنار گذاشته‌اند.

البته وقتی در مورد سخت‌افزار گوشی‌های ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه صحبت می‌کنیم، نباید فقط ویژگی‌هایی که در مدل‌های پرچم‌دار قرار ندارند را در نظر بگیریم. از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم برخی از ویژگی‌هایی که در گذشته فقط در گوشی‌های پرچم‌دار دیده می‌شدند، حالا به گوشی‌های ارزان‌قیمت هم راه پیدا کرده‌اند. به عنوان مثال می‌توانیم به گوشی پوکو X4 پرو اشاره کنیم که از نمایشگر ۱۲۰ هرتز اولد و دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این در حالی است که با پرداخت تقریبا ۳۰۰ دلار می‌توانید این گوشی را بخرید. از سوی دیگر نباید پشتیبانی این گوشی از شارژ سریع ۶۷ واتی را از قلم بیندازیم.

گوشی‌های ارزان‌قیمت

در همین زمینه نباید گوشی‌های میان‌رده‌ی گوگل مانند پیکسل ۵a و حتی پیکسل ۴a 4G را از قلم بیندازیم. اگرچه این گوشی‌ها به طور محدود راهی برخی بازارها شده‌اند، اما روی هم رفته نمی‌توانیم جذابیت آن‌ها را کتمان کنیم. هر دو گوشی از نظر دوربین کیفیت فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورند. از سوی دیگر باید به بهره‌گیری برخی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه از ویژگی‌های نرم‌افزاری ارائه شده برای پرچم‌داران هم اشاره کنیم. به عنوان مثال همان OneUI استفاده شده برای سری گلکسی S22، عملا تفاوت زیادی با نرم‌افزار استفاده شده برای گلکسی A13 ندارد و مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که در مدل ارزان‌تر، رابط کاربری دیرتر آپدیت می‌شود.

در بازار آمریکا، گوشی‌های شرکت‌هایی مانند شیائومی و ریلمی به فروش نمی‌رسند و به همین خاطر میان‌رده‌های ساخت سامسونگ و گوگل در این کشور طرفداران زیادی دارند. اما در بازارهای جهانی، شیائومی و ریلمی توانسته‌اند در این حوزه روزبه‌روز سروصدای بیشتری راه بیندازند. شیائومی با استفاده از برندهای زیرمجموعه‌ی خود مانند ردمی و پوکو در بازارهای مختلفی حضور دارد و توانسته سروصدای زیادی را ایجاد کند. همچنین باید به ریلمی هم اشاره کنیم که طی چند سال گذشته با رشد شگفت‌انگیزی روبرو شده است.

مسیر پیش رو

گوشی‌های ارزان‌قیمت

اما در نهایت ارائه‌ی سخت‌افزارهای جدید و جذاب برای گوشی‌های ارزان‌قیمت فقط تا حدی جواب می‌دهد. سازندگان این نوع گوشی‌ها همواره باید مراقب بالا نرفتن قیمت نهایی باشند و به همین خاطر گاهی اوقات ویژگی‌های مهمی را فدای مشخصه‌های دیگر می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانیم به ریلمی ۸ پرو اشاره کنیم که از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد ولی از طرف دیگر نمایشگر آن مبتنی بر رفرش ریت ۶۰ هرتز است و حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر آن هم حرفی برای گفتن ندارد.

از سوی دیگر باید به کم‌توجهی نسبت به نرم‌افزار این نوع گوشی‌ها اشاره کنیم. اگرچه سامسونگ و گوگل برای انواع و اقسام گوشی‌های خود نرم‌افزار آن‌ها را تا حد قابل توجهی بهینه‌سازی می‌کنند، اما مثلا در مورد شیائومی و ریلمی شاهد این هستیم که بسیاری از مدل‌های ارزان‌قیمت در زمینه‌ی نرم‌افزاری با باگ‌ها و مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. سامسونگ که روزی روزگاری در زمینه‌ی نرم‌افزاری یکی از بدترین شرکت‌های صنعت موبایل بود، طی چند سال گذشته توانسته در این زمینه خود را متحول کند. بنابراین دیگر شرکت‌ها هم بدون شک می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

شیائومی سامسونگ

همچنین شرکت‌هایی مانند شیائومی باید توجهی بیشتری به آپدیت گوشی‌های ارزان قیمت خود نشان بدهند. به عنوان مثال اگرچه بیشتر این گوشی‌ها ۲ نسخه‌ی جدید اندروید را دریافت می‌کنند، ولی معلوم نیست که این دو نسخه در چه زمانی ارائه می‌شوند. پوکو X4 پرو حدود ۶ ماه بعد از معرفی اندروید ۱۲ راهی بازار شد ولی این گوشی از اندروید ۱۱ بهره می‌برد و هنوز هم اندروید ۱۲ را دریافت نکرده است.

با وجود این انتقادات، باید اذعان کنیم که به لطف تلاش‌های شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی، در حال حاضر در دوران طلایی گوشی‌های ارزان قیمت قرار داریم. به همین خاطر اگر برای خرید گوشی جدید نمی‌خواهید یا نمی‌توانید مبلغ بسیار زیادی را هزینه کنید، باز هم از ویژگی‌های جذابی بهره‌مند خواهید شد. فقط در این میان باید از بین گوشی‌های مختلف و ویژگی‌های آن‌ها اولویت‌های خود را مشخص کنید. زیرا مثلا اگر یک گوشی ارزان‌قیمت از چیپست قدرتمندی بهره می‌برد، احتمالا دوربین چندان باکیفیتی ندارد.

به نظر شما آیا روند عرضه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت جذاب طی سال‌های آینده هم ادامه پیدا می‌کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی