روحانی: از دقت و زمان شناسی مردم در این برهه تاریخی تشکر می کنم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:  انتخابات دیروز به‌خوبی برگزار شد و ان‌شالله نتایج هم امروز اعلام می‌شود و مردم مطلع خواهند شد؛ قبل از هر نکته‌ای باید از حضور مردم، دقت و زمان‌شناسی آن‌ها در این برهه تاریخی تشکر کنیم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

*هم‌چنین از صدا و سیما، دستگاه‌های تبلیغاتی و نامزدهای محترم تشکر می‌کنم و همه به صحنه آمدند تا فضای انتخاباتی ساخته شد و بیش از همه توصیه‌های مقام معظم رهبری در این‌زمینه برای حضور مردم موثر بود؛ هم‌چنین از وزارت بهداشت تشکر می‌کنم و مردم هم یاری کردند تا در این انتخابات پیک جدیدی شکل نگیرد و اگر این‌روزها پیک کرونایی داشتیم، کار ما سخت می‌شد و وزارت بهداشت سهم خوبی داشت تا انتخابات باشکوهی اجرا شود.

*من به منتخب مردم تبریک می‌گویم ولی چون نتایج هنوز رسما اعلام نشده، با توجه به قانون مقداری تبریک رسمی را به تأخیر می‌اندازم ولی منتخب در این انتخابات معلوم است که چه کسی به اندازه کافی رأی آورده و امروز منتخب مردم است.

* ان‌شاالله ۴۵ روز دیگر مسئولیت ریاست جمهوری را عملا به‌عهده خواهد گرفت و  این دولت، یعنی ۴۵ روز دیگر پایان ماموریت و مسوولیت دولت دوازدهم خواهد بود.

* وزارت بهداشت و درمان و همه عزیزانی که با این ویروس مبارزه می‌کنند سهم بسیار خوبی داشتند برای اینکه روز گذشته انتخابات باشکوهی اجرا و عملیاتی شود.

* همچنین از همه عزیزانی که در طول این ۷-۸ سال برای فضای سایبری فضای مجازی تلاش کردند، قدردانی می‌کنم زیرا اگر این فضا نبود باز هم انتخابات نمی‌توانست گرم شود و عمدتا به خاطر شرایط پروتکلی ناچار بودند از این فضا استفاده و بهره‌برداری کنند.

* همچنین از همه عزیزانی که این ایام خدمات لازم را به مردم دادند حالا من در دولت هم بسیار توصیه کردم که برای آب، برق، گاز، بنزین، مواد مورد نیاز مردم، کالاهای اساسی تلاش شود که این ایام، ایام آرامی باشد.

* کار بزرگی شد که همه جا آرامشی بود اگر این آرامش نبود کار سخت می‌شد شما فرض کنید مثلاً روز گذشته بخشی از کشور برق یا آب نداشته یا سوختن نبود چه مشکلاتی ایجاد می‌شد و همچنین مسئله امنیت که ما همیشه مرهون خدمات عزیزان در امنیت کشور هستیم و دیروز هم بودیم.

* افتخار می‌کنم در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم و بار مسئولیت را در طول یک قرن گذشته به دوش داشتیم، از خداوند شاکریم به خاطر توفیقاتی که به ملت و ما داد. روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. امیدواریم هم در زمینه تحریم، هم کرونا و هم در کلیه زمینه‌های دیگر شرایط بسیار بهتری برای دولت بعدی باشد. 

*{ با اشاره به شرایط کرونایی}: مجموعا دو دوره را پشت سر گذاشتیم. یک دوره ۱۶ ماه گذشته بود. دنیا در برابر این ویروس متحیر بود که ماهیت آن چیست، ماندگاری‌اش چقدر است و چه باید بکند. تلاش‌های مختلفی انجام شد. همه به این رسیدند که ویروس خطرناک و مسری است و به سادگی دست از سر ما برنمی‌دارد. 

* راه فعلا فاصله گرفتن از ویروس است، یعنی هیچ راهی جز فاصله گرفتن نداشتیم؛ چه با ماسک، چه دست شستن، نرفتن به سفر، گاهی به ضرورت تعطیلی کسب و کار و… 

* هیچ کشوری در دنیا شرایط سخت ما را در دنیا نداشت، ما دو سال در جنگ اقتصادی داشتیم و منابع مالی فراوانی نداشتیم که خانه بمانید و سرکار نروید و این با کشورهایی که وضع مالی خوبی داشتند و تحریم و مشکل نداشتند فرق می‌کرد. 

*{ با اشاره به جنگ اقتصادی}: کشور در محاصره ۱۰۰ درصدی بود. پریروز یک مقام آمریکایی اعلام کرد از امروز تحریم برای واکسن و ماسک را برای ایران برمی‌داریم. هرچه می‌گفتیم تحریم هستیم، آدم‌های تروریستی که در کاخ هستند اجازه خرید واکسن را نمی‌دهند، عده‌ای می‌گفتند تحریم چه ربطی به واکسن دارد. 

* این آدم به زبان صریح جنایتش را برملا کرد و گفت از امروز به بانک‌ها بابت ماسک و واکسن به ایران اجازه جابه‌جایی می‌دهیم. معلوم شد آمریکای ترامپ تروریست بود و بایدن نیز در همین چند ماه این مسیر غلط را ادامه داد. 

* شرایط کشور به دلیل تحریم منابع مالی و کرونا سخت و دشوار است. نمی‌توانستیم برای خرید واکسن و… اقدام کنیم. همین امروز گزارش داده شد که برای خرید واکسن‌های کوواکس چقدر زحمت کشیده شده است. 

*{ با اشاره به قفل بودن منابع بانکی ایران در چندین کشور}: چندین سال است که منابع مالی ایران در کشورهایی که ادعا می‌کنند با تروریسم میانه‌ای ندارند، قفل است؛ هم در کشورهای همسایه و هم در کشورهای دور دست که اموال ما را به دلیل اجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا نگه داشتند. 

* خداوند علیرغم این مشکلات نعمت‌های بزرگی به ما داد، مردم عزیز که منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می دهند، همکاری خوبی کردند. هر کجا گفته شد سفر نروید و در مغازه را ببندید، پذیرفتند.مدافعان سلامت که شب و روز در میدان بودند و با هر مسئولیتی که داشتند، حضور یافته و آنها تلاش کردند.

* در همین مدت کار بزرگی در بخش سلامت انجام شد، روز پنج‌شنبه در همین سالن به صورت ویدئوکنفرانسی ۱۲۰۰ تخت درمانی را افتتاح کردیم. وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که هر ماه حدود یکهزار تخت جدید افتتاح کردیم که این کار بسیار عظیم و بزرگی است.

* در ابتدای شیوع ویروس کرونا ۲ آزمایشگاه داشتیم و امروز حدود ۴۰۰ آزمایشگاه در موضوع کرونا فعال هستند، گفت: در همین دوران کرونا تخت‌های ویژه ۲ برابر شد و ۴۷۲ دستگاه اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌های مختلف سراسر کشور اضافه شده است. همچنین ۱۸۵ دستگاه سی تی اسکن و ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی به بیمارستان های کشور اضافه شده است.

* علاوه براین داروهای مورد نیاز نیز در این مدت اضافه و تهیه شده است. انواع ماسک‌های مورد نیاز طبی و گان‌ها و آنچه که مورد نیاز بوده در همین مدت تهیه شده و یک نفر پشت در بیمارستان نمانده است که این افتخار بزرگی برای بخش سلامت، شرکت‌های دانش بنیان و بخش مهم تولید است که دست به دست هم دادند و این کار بزرگ را انجام دادند.

* نکته بعد هدایت مقام معظم رهبری، مراجع عظام و فرهیختگان  است. مقام معظم رهبری مرتب تاکید کردند که مردم دستورات ستاد ملی کرونا را گوش کنند و خود ایشان نیز در مراسم‌هایی که داشتند، تاکید فرمودند آنچه که  ستاد ملی کرونا گفته است،‌را اجرا می‌کنند. 

* ساختار ستاد ملی کرونا که درست شد تا هرجا لازم بود تصویب کردیم، اقدام کردیم، اجرا کردیم، در کنار هم بودیم، همه آمدیم در کنارهم، اختیاراتی که به این ستاد داده شد،‌ تلاش‌هایی که شد. اما حالا فکر نمی‌کنم هیچ کشوری پیدا کنیم که رئیس جمهور کشور در هفته بین ۲ تا ۳ جلسه در طول این ۱۶ ماه ویژه کرونا گذاشته باشد.

* امروز هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا است، تا زمانی که زنده باشیم تا آخر این دولت و هفته‌های بعد هم ان‌شاالله این جلسات را ادامه می‌دهیم.

*{ با اشاره به اینکه در این مدت تولید کنندگان کشور در تولید مواد شوینده، مواد غذایی و حتی در تولید ماسک اقدامات سریعی انجام دادند}: ما  جزو کشورهایی هستیم که ارزان‌ترین ماسک را در اختیار مردم گذاشتیم و این کار عظیم و بزرگی بود که انجام گرفت. همچنین ساختارهای مناسبی از اول دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت، اقتصاد دیجیتال، فعالیت‌های الکترونیک ایجاد شد و اگر برای همه این زیر ساخت‌ها تلاش نمی شد،  ما امروز دچار مشکلات عظیمی بودیم.

* در این راه سختی داشتیم اما خداوند نعمت‌هایی نیز به ما عطا کرد. اگر آن سختی‌ها نبود، شرایط خیلی بهتر بود اما شکرگزار خداوند هستیم و از همه نخبگان، فرهیختگان، همه مراجع، از مقام معظم رهبری و از همه مردم عزیز به ویژه از مدافعین سلامت تشکر می‌کنیم.

*{ با اشاره به دوران دوم کرونا که مربوط به خرید واکسن کرونا است}: معلوم شد که این ویروس به رغم همه خطراتش،  واکسن را قبول کرده و واکسن پذیر است. یعنی اگر بتوانیم واکسن را در اختیار کسی قرار دهیم،‌ یک دوز،  دو دوز یا هر چه که مقررات اعلام می‌کند،‌ پس از تزریق واکسن مصونیت بالایی در برابر این بیماری ایجاد شود.

* فرد با تزریق واکسن ممکن است دچار مشکل شود ولی سلامت جانی او تا حد زیادی حفظ می‌شود و مرگ  و  میر در حد بسیار بالایی کاهش می‌یابد،. اگر بتوانیم این واکسن را در سطح عمده مثلا ۷۵ درصد جامعه انجام دهیم، شرایط بسیار مناسبی برای حفظ جان مردم و حتی جلوگیری از انتشار این بیماری انجام می‌شود.

* در موضوع واکسن گرفتار بگو مگوها نشدیم، عده‌ای گفتند که واکسن نباید زد،‌ عده‌ای گفتند چون مراحل علمی واکسن طی نشده، ممکن است خطر داشته باشد و نباید از آن استفاده کرد. در حالی که مواردی که دنیا اجازه تزریق آن را می دهد و ما نیز استفاده می‌کنیم، همه مجوز اضطراری دارند و دوره‌های علمی آن که باید ۲ یا ۳ سال طی کنند. ولی به دلیل خطر این ویروس همه ناچار شدند اعلام کنند که این کار انجام شود.

* واکسن مانند اتومبیلی بود که باید یک سال صبر می کردیم تا همه بخش‌های آن چک شود، ولی ناچاریم حرکت کنیم و بگوییم همه سوار اتومبیل شوند. البته ممکن است این ماشین در جایی بماند ولی چاره نیست و همه باید سوار آن شویم.

* وقتی واکسن آمد، تردیدهایی وجود داشت،‌اما ستاد ملی کرونا تصمیم بسیار خوبی گرفت و  گفت واکسن باید بدون معطلی خریداری شود. زیرا عده‌ای گفتند باید صبر کنید واکسن داخلی ساخته شود. ولی برای ما یک روزهم مهم بود و ما نمی‌توانستیم در این باره معطل شویم و از خرید واکسن کواکس گرفته تا خرید از شرکت‌های دوستی که  امکان خرید داشت،‌ از آنها واکسن گرفتیم.

* عمده خریدها از کشورها روسیه، چین وکواکس بود و این سه منبع در کنار برخی از کشورهای دیگر به صورت محدود انجام شد. البته از برخی کشورها نیز خرید انجام شد و به رغم اینکه پول هم داده بودیم، ولی به دلیل مشکلاتی خرید به سرانجام نرسید.

* ما از آغاز تصمیم گرفتیم درباره ساخت و تولید واکسن در داخل تلاش کنیم. وزیر بهداشت جلسات متعددی برگزار کرد. چند جلسه خود من با همه کسانی که مدعی بودند و گفتند ما می‌توانیم واکسن بسازیم، گذاشتم. ما تصمیم گرفتیم بههمه کسانی که می‌گویند ما قادر هستیم واکسن بسازیم در حدی که وزارت بهداشت توان و امکان آنها را اعلام کند، وزارت بهداشت هم کنار آنها باشد و آنها را یاری کند و جلو بروند.

* حتی به لحاظ مالی، ارزی، تاییدی که وزارت بهداشت باید در مراحل مختلف انجام بدهد همه این کارها انجام شد و کار پیش رفت. ما امروز بحمدالله ۲ واکسن ما مجوز لازم برای مصرف عمومی- اضطراری دریافت کردند. یعنی یک واکسن از این هفته و یک واکسن از هفته دیگر شروع می‌شود به واکسیناسیون عمومی از آنها بهره‌برداری می‌شود استفاده می‌شود که به نظر من افتخار بسیاری بزرگی برای کشور است.

* البته منحصر به این ۲ واکسن نیستیم. چند واکسن دیگر هم هست آنها کمی عقب‌تر آنها هم می‌رسند حداقل ما ۵ واکسن در داخل خواهیم داشت. اینکه ایران در این شرایط سخت در این مدت کوتاه بتواند از ۵ واکسن را، ۲ واکسن را در این هفته عرضه کند و ۳ واکسن را در ماه‌های آینده عرضه کند کار عظیم و بزرگ است.

* مگر چند کشور در دنیا هستند که الان واکسن کرونا می‌سازند و تحویل می‌دهند ۴، ۵، ۶ کشور هستند و ما هم جزو آن کشورهایی شدیم که سازنده واکسن هستیم.

* من واقعا از شرکت‌های دانش‌بنیان قدردانی می‌کنم و از همه عزیزانی که سرمایه‌گذاری کردند و از دو واکسنی واکسن برکت، واکسن کوپاستور که برای تزریق به بازار می‌آید هر دوی اینها زحمات بسیار زیادی کشیدند.

* همچنین برای دو یا سه واکسن دیگری که بعدها خواهند آمد، تلاش بسیار گسترده و بزرگی انجام گرفت و این باعث افتخار ما است. ما حتی شاید بتوانیم چند ماه دیگر شرایطی پیدا کنیم که به اندازه نیاز داخلی استفاده ‌کنیم و صادر هم بکنیم.

* دولت دوازدهم در زمینه مسئله واکسن، تامین و تولید واکسن کار لازم را انجام داده است، کاری که برای دولت می‌ماند فقط تزریق واکسن است و فقط باید واکسیناسیون انجام گیرد وگرنه تولید روی خط افتاده و جلو می‌رود، تامین واکسن هم از کشورهایی که می‌توانستیم با آنها قرارداد بستیم، پول دادیم و وارد می‌کنیم و می‌خریم البته آنها کمی عقب هستند اما به هر حال از آنها می‌گیریم.

* از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزاری دوز که از کوواکس گرفتیم تا میلیون‌ها دوزی که از شرکت‌های دیگر مانند چینی، روسی و دیگران گرفتیم. بنابراین کار تامین و تولید الحمدالله انجام گرفته، کار مجاهدت و فداکاری هم پیشاپیش مدافعین سلامت انجام دادند و باز هم انجام می‌دهند.

* مدافعین سلامت همیشه در خط مقدم هستند، درباره واکسن حرف‌های بسیار مطرح می‌شود. در همین جلسه هم گفته شد که به عنوان مثال یک استانی برایشان سخت است که واکسن تزریق کند. در دنیا هم همین‌طور است، همه می‌گویند در این شرایط باید از واکسن استفاده کرد. حالا ممکن است از هزار واکسنی که تزریق می‌شود یک مورد هم اشکالی پیش بیاید. به هر حال واکسن است اما نفع واکسن با ضرر محتمل آن بسیار فاصله دارد و نفع آن بسیار زیاد است.

* ما چاره‌ای نداریم باید از این واکسن استفاده کنیم و مسئولین بهداشتی ما هم همه چیز را برای مردم توضیح می‌دهند. الان مردمی که می‌آیند و واکسن‌های داخلی را تزریق می کنند،در این مرحله داوطلبانه می‌آیند و واکسن را می‌گیرند البته شرایط روز به روز بهتر می‌شود و این کار پیش می‌رود.

* واکسن به معنای مصونیت کامل نیست، برخی‌ها را دیده‌ام همین که دوز اول واکسن را می‌زنند می‌گویند من واکسن زده‌ام! حالا صبر کنید دوز دوم هم زده شود ببینید چه اتفاقی می‌افتد. حتی اگر دوز اول و دوم هر دو هم تزریق شده باشد، ما باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنیم به دلیل اینکه موتاسیون‌ها ما را نگران می‌کند. یعنی معلوم نیست این ویروس به همین صورت بماند. اول ویروس ووهان بود می‌گفتیم با این ووهانی کاری بکنیم، بعد دیدیم ووهانی خطرش کمتر شد، و یکی دیگر آمد، گفتند این ویروس انگلیسی است و همین ویروس انگلیسی مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرد.

* در این مناظرات هم برخی‌ها متاسفانه نمی‌دانستند و اطلاعات آنها خیلی ناقص بود. در ایام عید، ویروس انگلیسی کار ما را سخت کرد وگرنه ما مشکلی نداشتیم. اگر از خوزستان شروع نمی‌شد و در استانهای دیگر ادامه پیدا نمی‌کرد ما عید امسال مشکل آنچنانی نداشتیم. این ویروس انگلیسی بود که برای ما مشکل درست کرد.

* البته مصوبه ما هم این بود که براساس همان مقررات در قرمز، زرد، نارنجی همه استانداردها مراعات شود. الان هم با ویروس هندی مواجه هستیم و ممکن است بعداً با ویروس دیگری مواجه شویم. بنابراین ما همچنان باید پروتکل‌ها، دستورالعمل‌ها و فاصله‌ها را مراعات کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که نقطه قابل اطمینان برای زندگی مردم باشد.

* تلاش دولت هم این است که کاری کنیم که در پایان تابستان امسال بتوانیم به همه آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌هایمان نوید دهیم که انشاالله برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آموزش حضوری انجام گیرد و اقدامات لازم پیشاپیش انجام شود.

2727

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی