۶ دلیل برای اینکه نباید کیبورد بلوتوثی بخرید

این روزها بسیاری از کاربران به خرید کیبورد بلوتوثی تمایل دارند. اگرچه این نوع کیبوردها مزایای مختلفی به ارمغان می‌آورند، اما از طرف دیگر باید به معایب آن‌ها هم اشاره کنیم. در ادامه به ۶ دلیل می‌پردازیم که با مرور آن‌ها ممکن است در تصمیم خرید کیبورد بلوتوثی تجدید نظر کنید.

۱. قیمت پایین‌تر و دوام بیشتر کیبوردهای معمولی

کیبورد از معدود بخش‌های کامپیوتر محسوب می‌شود که طی این همه سال تغییر چندانی نداشته است. به لطف وجود رابط PS2 به USB، در حال حاضر برای کامپیوترهای جدید می‌توانید از کیبوردهایی که ۳۰ سال پیش عرضه شده‌اند هم استفاده کنید. از سوی دیگر باید خاطرنشان کنیم بسیاری از کاربران به استفاده از کیبوردهای موسوم به مکانیکی علاقه دارند. در رابطه با تفاوت این کیبوردها نسبت به کیبوردهای معمولی باید بگوییم که کیبورد های معمولی یا ممبرین (Membrane) دارای یک برد اصلی هستند و روی آنها قطعات پلاستیکی وجود دارند که توسط یک قطعه لاستیکی از هم جدا شده‌اند. کیبوردهای ممبرین نسبت به کیبوردهای مکانیکی کم صداتر هستند و با توجه به ساده‌تر بودن مکانیزم کاری آنها، هزینه ساخت بسیار کمتری نیز دارند، اما کیبوردهای ممبرین عمر بسیار کمتری نسبت به کیبوردهای مکانیکی دارند.

کیبورد بلوتوثی

اما از طرف دیگر کیبورد های مکانیکی عمر طولانی‌تری نسبت به کیبوردهای ممبرین دارند و کلیک‌ها را بسیار سریع‌تر ثبت می‌کنند که می‌تواند تعداد کلیک‌های شما روی کیبورد را در یک زمان مشخص بالاتر ببرد. اگرچه در بازار تعدادی کیبورد مکانیکی مبتنی بر بلوتوث وجود دارد که از کیفیت بالایی بهره می‌برند، ولی از طرف دیگر برای خرید آن‌ها باید مبلغ زیادی را هزینه کنید. به همین خاطر خرید کیبورد مکانیکی سیمی کار عاقلانه‌تری محسوب می‌شود.

۲. کیبورد بلوتوثی برای گیمینگ مناسب نیست

کیبورد بلوتوثی

اگر اهل اجرای بازی‌های مختلف با کامپیوتر خود هستید، پس بهتر است کیبورد سیمی بخرید. کیبوردهای بلوتوثی معمولا تا حد اندکی با تاخیر به ضربات کاربران بر کلیدها واکنش نشان می‌دهند و به همین چندان مناسب گیمینگ نیستند. این در حالی است که در برخی بازی‌ها حتی صدم ثانیه هم اهمیت زیادی دارد. با وجود اینکه برخی کیبوردهای بلوتوثی به عنوان کیبوردهای گیمینگ به فروش می‌رسند و البته در زمینه‌ی کاهش تاخیر بلوتوث طی چند سال گذشته پیشرفت زیادی عملی شده، اما همچنان بلوتوث در این زمینه به پای سیم نمی‌رسد. به همین خاطر اگر علاقه‌ی زیادی به بازی کردن با سیستم خود دارید، بهتر است دور کیبورد بلوتوثی را خط بکشید.

۳. استانداردها منسوخ و ناامن می‌شوند

کیبورد‌

برخلاف اتصال سیمی، پروتکل‌های بلوتوث به مرور زمان تغییر می‌کند اما کیبوردهای بلوتوثی در میان این تغییرها دیگر آپدیت امنیتی دریافت نمی‌کنند و در نتیجه ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال می‌توانیم به دستورالعمل منتشر شده از طرف آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) برای بهره‌گیری از بلوتوث اشاره کنیم. در این دستورالعمل به کاربران در مورد بهره‌گیری از فناوری‌های قدیمی بلوتوث به دلیل تهدیدهای امنیتی هشدار داده شده است. باید خاطرنشان کنیم بسیاری از کیبوردهای بلوتوثی از نسل‌های جدید فناوری بلوتوث بهره نمی‌برند. گفتنی است کاربران با استفاده از کیبورد خود، اطلاعات حساسی مانند پسورد اکانت‌های خود را تایپ می‌کنند و با سوءاستفاده از این کیبوردها، اطلاعات حساسی از کاربران لو می‌رود.

در این میان برخی کیبوردهای بلوتوثی مانند Razer Pro Type در این زمینه امکانات زیادی را ارائه می‌کنند ولی قیمت آن‌ها آنقدر بالا است که فقط کاربران انگشت‌شماری چنین مدل‌هایی را خریداری می‌کنند.

۴. عدم پشتیبانی محیط BIOS از کیبورد بلوتوثی

تمام کامپیوترها و برخی سیستم‌های مک از محیط موسوم به BIOS بهره می‌برند که در این محیط بدون نیاز به بهره‌گیری از سیستم‌عامل می‌توانید تنظیماتی نظیر تغییر فرکانس پردازنده و دیگر موارد این چنینی را انجام دهید. اما متاسفانه درایورهای مربوط به بلوتوث فقط در سیستم‌عامل اجرا می‌شوند. کیبوردها بدون استفاده از ارتباط سیمی نمی‌توانند در محیط BIOS انجام وظیفه کنند.

باید خاطرنشان کنیم تعداد محدودی از کیبوردهای بلوتوثی در کنار این مشخصه از ارتباط سیمی هم بهره می‌برند ولی تعداد این نوع کیبوردها بسیار اندک است و در ضمن قیمت بسیار بالایی هم دارند. گفتنی است در سیستم‌عامل لینوکس برخی گجت‌های بلوتوثی به مشکل برمی‌خورند و به همین خاطر به کاربران سیستم‌های مبتنی بر لینوکس توصیه می‌شود که از کیبوردهای سیمی بهره ببرند.

۵. مشکلات مربوط به عدم برقراری ارتباط

کیبورد‌

در بسیاری از نظرات منتشر شده در مورد کیبوردهای بلوتوثی، کاربران زیادی به مشکلات مربوط به عدم برقراری ارتباط با سیستم موردنظر اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال به غیر از کامپیوترها، گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی مختلفی هم با چنین مشکلی روبرو شده‌اند. به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک شاهد عرضه‌ی تعداد بیشتری از کیبوردهای مبتنی بر فناوری Wi-Fi Direct خواهیم بود و به لطف این فناوری، کیبوردهای موردنظر برای وصل شدن به گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند.

۶. عمر محدود باتری موجود در کیبورد بلوتوثی

کیبوردهای بلوتوثی برای انجام وظیفه به باتری نیاز دارند و تمام باتری‌های لیتیوم یونی هم بعد از چند سال استفاده تا حد زیادی ظرفیت خود را از دست می‌دهند. اگر هم باتری کیبورد بلوتوثی شما خراب شود، ممکن است نتوانید باتری موردنظر را پیدا کنید و باید کیبورد را کاملا کنار بگذارید. در این میان برخی از کیبوردهای بلوتوثی مانند Logitech K780 از باتری قابل تعویض بهره می‌برند اما این نوع کیبوردها انگشت‌شمار هستند.

آیا خرید کیبورد بلوتوثی کار عاقلانه‌ای است؟

اگر به هر دلیلی باید کیبورد بلوتوثی بخرید، بهتر است یک مدل ارزان‌قیمت بخرید یا اینکه از بین بهترین مدل‌های موجود دست به انتخاب بزنید. یکی از بهترین مدل‌ها هم Keychron K4 است که در کنار بلوتوث از ارتباط سیمی هم بهره می‌برد. متاسفانه بسیاری از این کیبوردها ضخامت زیادی دارند و به همین خاطر اگر برای گوشی یا لپ‌تاپ خود به دنبال کیبورد باریکی هستید، باید از بین گزینه‌های محدود انتخاب کنید.

واقعیت این است که بسیاری از کاربران به کیبوردهای بلوتوثی نیاز ندارند و کیبوردهای سیمی تمام نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کنند. به همین خاطر قبل از خرید کیبورد بلوتوثی تمام جوانب را در نظر بگیرید.

منبع: Make Use Of

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی