نبوغ ناسا با پرواز پیچیده‌ی بیست‌وسوم توانایی خود را در مریخ به نمایش گذاشت

بالگرد مریخ‌پیمای نبوغ با وجود بُرد کم در پرواز قبلی، موفق شد برای بیست‌وسومین بار در جو رقیق مریخ از مناطقی دشوار پرواز کند و باز هم توانایی عملیاتی خود را نشان دهد.

هلیکوپتر کوچک نبوغ همچنان به شگفتی خود در مریخ ادامه می‌دهد. این ربات پرنده، همان‌طور که ناسا انتظار داشت، موفق شد بیست‌وسومین پرواز را هم به پایان برساند. آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که داده‌ها و به‌ویژه تصاویر جمع‌آوری شده در این پرواز برای کشف اهداف بالقوه‌ی علمی برای دومین کارزار علمی پشتکار استفاده خواهند شد. این مریخ‌نورد به سوی دلتای رودخانه‌ای پیش می‌رود که میلیاردها سال پیش به دریاچه‌ی باستانی دهانه‌ی جزرو می‌ریخته است.

موفقیت نبوغ وقتی بیشتر درک می‌شود که بدانیم هدف اصلی طراحی و ساخت این بالگرد، فقط بررسی امکان پرواز در شرایط دشوار مانند جو رقیق مریخ بود. مهندسان ناسا در حقیقت تنها پنج پرواز نمایشی را پیش‌بینی کرده بودند اما با وجود فراز و نشیب‌های گوناگون ازجمله گذر از طوفان شن، اکنون این عدد به ۲۳ رسیده است.

حرکت نبوغ در پرواز بیست‌وسوم

سایه‌ی حرکت نبوغ در پرواز بیست‌وسوم
Credit: NASA/JPL-Caltech

نبوغ اکنون باید یک بازرسی از منطقه‌ی انتخاب شده برای دومین کارزار علمی پشتکار انجام دهد. ناسا مسیری را که بالگرد باید به سوی دلتا طی کند، برنامه‌ریزی کرده است که طی چند مرحله انجام می‌شود. در پرواز ۲۲ ابتدا قرار بود نبوغ مسافتی ۳۵۰ متری را در مسیر غیرمستقیم بپیماید.

اما داده‌های پرواز بیست‌ودوم، نشان می‌دهد که نبوغ تنها ۶۸ متر را با سرعت ۱ متر بر ثانیه (۳.۶ کیلومتر بر ساعت) به مدت ۱۰۱.۴ ثانیه طی کرده است. دلیل این تغییر برنامه مشخص نیست اما موفقیت پرواز بیست‌وسوم تأیید می‌کند که بالگرد همچنان عملیاتی است.

موقعیت نبوغ پس از پرواز بیست‌وسوم

این موقعیت فعلی نبوغ پس از پرواز ۲۳ است. موقعیت پشتکار هم دیده می‌شود که به روشنی نمی‌تواند از مناطق صخره‌ای بگذرد و بنابراین باید مسیر طولانی‌تری را دنبال کند.
Credit: NASA/JPL-Caltech

ناسا در به‌روزرسانی مأموریت نوشت: «پرواز ۲۳ و راه همچنان ادامه دارد! بالگرد مریخی بیست‌وسومین سفر خود را با موفقیت به پایان رساند. این هواگرد به مدت ۱۲۹.۱ ثانیه ۳۵۸ متر را پیمود. داده‌های نبوغ در منطقه‌ی تازه‌ای که به سمت آن می‌رویم به تیم پشتکار کمک می‌کند تا اهداف علمی بالقوه را شناسایی کند.»

این پرواز با توجه به نیاز به پرهیز از برخورد به تپه‌های موجود در مسیر، پروازی پیچیده و دشوار محسوب می‌شد اما نبوغ به‌خوبی از عهده‌ی آن برآمد و به دلتا نزدیک‌تر شد.

عکس کاور: سایه‌ی بالگرد نبوغ و عوارض سطحی مریخ در بیست‌وسومین پرواز
Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: Moeara

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی