کوالکام احتمالا در ماه مه از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس رونمایی می‌کند

اینطور که به نظر می‌رسد کوالکام قصد دارد در ماه مه (۱۱ اردیبهشت – ۱۰ خرداد) از پردازنده‌ی قدرتمند خود با نام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس رونمایی کند.

کوالکام چند سالی است که بعد از رونمایی از پردازنده‌های پرچم‌دار خود، مدل پلاس آن‌ها را هم در نیمه‌ی دوم هر سال یا اواخر نیمه‌ی نخست رونمایی می‌کند. این پردازنده‌ها گاها قدرت سخت‌افزاری به مراتب بیشتری نسبت به مدل استاندارد دارند و گاهی اوقات هم این فاصله‌ی عملکرد خیلی محسوس نیست.‍ اما شرکت آمریکایی قطعا اندکی فرکانس هسته‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد که همین مسأله طبیعتا باعث بهبود عملکرد سخت‌افزاری می‌شود. البته گاهی اوقات قدرت گرافیکی نیز افزایش پیدا می‌کرد حال امسال چه خبر خواهد شد مشخص نیست.

از زمانی که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ معرفی شد تاکنون شاهد انتشار خبرها و شایعاتی در رابطه با مدل پلاس آن بودیم. مدل استاندارد را سامسونگ تولید می‌کند و اصلا هم عملکرد آن مورد قبول کوالکام قرار ندارد. مدل پلاس را اما قرار است TSMC و با لیتوگرافی ۴ نانومتری خود تولید کند که کیفیت کار خود را در تولید تراشه‌های اپل و دایمنسیتی ۹۰۰۰ نشان داد. همین موضوع سبب شد گمانه‌زنی‌هایی شکل بگیرد مبنی بر اینکه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس داغ نمی‌کند و عملکرد بهتری در مقایسه با مدل استاندارد خود، به نمایش می‌گذارد در حالی که قدرت پردازشی و احتمالا گرافیکی بیشتری را هم ارائه خواهد داد.

امروز اما یک افشاگر معروف مدعی شد پردازنده‌ی مورد انتظار قرار است در یک روز در ماه مه رونمایی شود. ماه مه میلادی در بازه‌ی ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد قرار می‌گیرد بنابراین اواسط یا اواخر بهار باید شاهد رونمایی از این محصول و همچنین رونمایی از محصولات مجهز به این تراشه در ابتدای تابستان باشیم. البته این افشاگر تاریخ رونمایی احتمالی از این محصولات را اواخر ماه مه یا همان اواسط ماه خرداد اعلام کرد و گفت در ماه ژوئن (اواخر خرداد تا اواسط تیر) باید رسما شاهد عرضه‌ی آن‌ها به بازار باشیم.

از جمله شرکت‌هایی که برای استفاده از این تراشه در گوشی‌های خود آمادگی دارند می‌توان به لنوو (موتورولا)، وان‌پلاس و شیائومی اشاره کرد. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس با شماره مدل SM8475 رونمایی خواهد شد در حالی که مدل استاندارد آن از شماره مدل SM8450 برخوردار بود. شماره مدل از این جهت مهم است که نشان می‌دهد تفاوت بین این دو محصول تا چه اندازه بزرگ و چشمگیر است. با نگاهی به این دو شماره مدل می‌توانیم حدس بزنیم که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس واقعا قرار است یک پیشرفت چشمگیر به نسبت قبل داشته باشد. حداقل در مقایسه با تفاوت بین مدل استاندارد و پلاس پرچم‌دارهای این شرکت طی سال‌های اخیر.

این موضوع که سامسونگ در تولید مدل استاندارد اصلا عملکرد خوبی نداشت اما TSMC عملکرد بی‌نظیری در این زمینه دارد هم بی‌تاثیر نیست. دایمنسیتی ۹۰۰۰ از همان هسته‌ها و همان فناوری بهره می‌برد اما امتیازی که در بنچمارک کسب کرد مشابه A15 اپل است. در حالی که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ اصلا عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش نگذاشت و حتی نزدیک به آن هم نیست. البته جز در بخش گرافیکی که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ رقیب ندارد. انتظار داریم کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ پلاس به لطف فناوری‌های پیشرفته‌ی TSMC در بنچمارک‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و این‌بار بتواند عملکردی نزدیک به بهترین‌های بازار از خود به نمایش بگذارد.

لازم به ذکر است ظاهرا کوالکام می‌خواهد در مراسم رونمایی از مدل پلاس، از یک سری پردازنده‌ی سری ۷۰۰ هم رونمایی کند که احتمالا باید اسنپدراگون ۷۷۸G پلاس باشد چون ظاهرا شرکت می‌خواهد از این پس تراشه‌های بالارده‌ی خود را در دو مدل استاندارد و پلاس رونمایی کند. حال شرکت چه برنامه‌های دیگری در سر دارد و می‌خواهد از چه تراشه‌ی دیگری رونمایی کند هنوز مشخص نیست.

منبع: GSMArena

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی