آیفون ۱۵ پرو شاید به دوربین و سنسور تشخیص چهره زیر نمایشگر مجهز باشد

اینطور که به نظر می‌رسد، اپل قصد دارد آیفون ۱۵ پرو را که سال بعد راهی بازار می‌شود به دوربین سلفی و سنسور تشخیص چهره در زیر نمایشگر مجهز کند.

در حالی که اپل می‌خواهد آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را با نمایشگر حفره‌ای راهی بازار کند، به نظر می‌رسد برای سری آیفون ۱۵ برنامه‌ی دیگری در سر دارد. طبق ادعای وب‌سایت خبری The Elec که منبع کره‌ای قابل اعتمادی نیز به حساب می‌آید، سامسونگ دیسپلی با همکاری شرکت OTI Lumionics در حال تولید نسل جدیدی از دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر هستند که در ابتدا شاهد حضور آن در گلکسی زد فولد ۵ برای سال آینده خواهیم بود اما گفته می‌شود در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ در آیفون ۱۵ پرو نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نتیجه‌ی همکاری شرکت یادشده با سامسونگ، تولید یک کاتد ارگانیک بوده که باعث می‌شود پنجره‌های شفاف میکروسکپی در کاتد و لایه‌های پیکسلی OLED باز شوند. در نتیجه‌ی این موضوع، نمایشگر کاملا شفاف می‌ماند. همین موضوع هم سبب می‌شود اپل بتواند سنسورهای فیس‌آیدی را درون آن تعبیه کند بدون اینکه اصلا آثاری از آن روی نمایشگر دیده شود. سنسور مادون قرمز با این فناوری جدید بدون هیچ مشکلی چهره‌ی کاربران را تشخیص خواهد داد و نمایشگر هم هیچ حفره یا ناچی روی خود نخواهد داشت.

آیفون 15 پرو دوربین زیر نمایشگر

اپل از سال ۲۰۱۷ و همزمان با معرفی آیفون X تصمیم گرفت طراحی گوشی‌های خود را بعد از بیش از یک دهه تغییر داده و به سمت طراحی محصولاتی با نمایشگر تمام صفحه قدم بردارد. بدین ترتیب تاچ‌آیدی معروف جای خود را به فیس‌آیدی داد و در نتیجه حواشی از بالا و پایین نمایشگر گوشی‌های اپل کنار رفت. به‌جای آن اما یک ناچ نسبتا بزرگ در بالاترین قسمت مرکزی نمایشگر تعبیه شد تا دوربین سلفی، سنسور مجاورت و سنسورهای مربوط به تشخیص چهره را در خود جای دهد.

اپل این طراحی را در چهار نسل از گوشی‌هایش مورد استفاده قرار داده اما در همین حین، شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی محصولات زیادی را با درصد نمایشگر به بدنه‌ی بیش از ۹۰٪ راهی بازار کردند. این شرکت‌ها در طراحی گوشی‌های خود از دوربین سلفی درون حفره‌ای کوچک بهره می‌برند و چون سیستم بایومتریک گوشی‌شان مبتنی بر اثرانگشت است و نه تشخیص چهره، سنسور مربوطه را در زیر نمایشگر پنهان کردند. بدون اینکه اصلا نیازی به ناچ یا حاشیه باشد. در نتیجه بخش بزرگی از نمایشگر این محصولات را نمایشگر تشکیل می‌دهد.

کاربران اپل هم بارها خواستار تغییر سیاست شرکت آمریکایی در طراحی گوشی‌هایش بوده‌اند اما اپل توجهی نمی‌کرد تا اینکه بالاخره تصمیم گرفته آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را با حفره‌ی روی نمایشگر به‌جای ناچ راهی بازار کند. البته رویه‌ای که شرکت در پیش گرفته اندکی متفاوت‌تر است. اپل ظاهرا روی این دو گوشی دو حفره تعبیه خواهد کرد که یکی برای دوربین سلفی و دیگری برای سنسور تشخیص چهره است و اندازه‌ی نسبتا بزرگ‌تری هم دارد.

فناوری ساخت چنین نمایشگرهایی در دست سامسونگ قرار دارد. شرکت کره‌ای کاملا در این زمینه پیشتاز است و هیچ شرکتی هم نمی‌تواند به خوبی آن، نمایشگرهای این‌چنینی برای گوشی تولید کند. در نتیجه‌ی همین موضوع هم است که می‌بینیم اپل غالبا سفارشات مربوط به نمایشگر خود را به این شرکت ارسال می‌کند و با توجه به خبرهای منتشر شده، به نظر می‌رسد این موضوع قرار نیست تا سال آینده تغییری پیدا کند.

البته گفته می‌شود LG هم توانسته روش‌های خوبی را برای تعبیه‌ی دوربین سلفی زیر نمایشگر ابداع کند اما بعید به نظر می‌رسد تا قبل از سال ۲۰۲۴ بتواند آن‌ها را برای استفاده‌ی واقعی آماده کند. در نتیجه سامسونگ فرصت این را دارد که با همکاری یکی از بهترین و نوآورانه‌ترین شرکت فعال در این زمینه یعنی OTI Luminous، تمام آنچه را که برای جلب رضایت مشتریان خود نیاز دارد فراهم کند.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا واقعا اپل آیفون ۱۵ پرو را به دوربین و سنسور زیر نمایشگر مجهز می‌کند؟

منبع: GSMArena

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی