ویژگی‌های بزرگ‌ترین سنسور دوربین موبایل سونی لو رفت

در زمینه‌ی کیفیت دوربین موبایل عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که در این میان اندازه‌ی سنسور دوربین نقش مهمی در کیفیت عکس‌های ثبت شده ایفا می‌کند. به زبان ساده هرچقدر سنسور دوربین بزرگتر باشد، بهتر است. به همین خاطر جدیدترین سنسور دوربین سونی می‌تواند مورد توجه گسترده‌ای قرار بگیرد.

طبق یک گزارش جدید، این سنسور با نام Exmor IMX800 راهی بازار می‌شود و از رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی و اندازه‌ی ۱/۱.۱ اینچی بهره می‌برد. این یعنی اگر تا زمان عرضه‌ی آن سنسور بزرگ‌تری عرضه نشود، IMX800 عنوان بزرگ‌ترین سنسور دوربین موبایل را از آن خود خواهد کرد. در حال حاضر این عنوان به سنسور ۵۰ مگاپیکسلی سامسونگ GN2 تعلق دارد که اندازه‌ی آن به ۱/۱.۱۲ اینچ می‌رسد. در نتیجه اندازه‌ی آن اندکی از سنسور جدید سونی کمتر است.

این سنسور سامسونگ از پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری بهره می‌برد و به همین خاطر در زمینه‌ی عکاسی حرف زیادی برای گفتن دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این سنسور، بهره‌گیری آن از فناوری Dual Pixel Pro است. این فناوری را می‌توانیم نسخه‌ی ارتقایافته‌ی سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز بدانیم که می‌تواند دو فتودیود را درون هر پیکسل مشاهده کند و سرعت فوکوس خودکار را افزایش دهد. همچنین نباید بهره‌گیری آن از فناوری Smart ISO را از قلم بیندازیم که به لطف آن برای انتخاب ISO در صحنه‌های مختلف هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. با وجود اینکه سامسونگ هم یکی از مهم‌ترین سازندگان سنسورهای دوربین موبایل محسوب می‌شود، اما سونی در این زمینه سابقه‌ی بیشتری دارد و در کل سنسورهای ساخت سونی با استقبال بیشتری روبرو می‌شوند.

سنسور دوربین سونی

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گوشی شیائومی ۱۲ اولترا احتمالا همراه با سنسور IMX800 راهی بازار می‌شود. باید خاطرنشان کنیم سال گذشته شیائومی می ۱۱ اولترا با سنسور GN2 معرفی شد و در کل شیائومی برای مدل‌های اولترا به استفاده از بزرگ‌ترین سنسورهای دوربین موجود در بازار علاقه دارد.

با توجه به اندازه‌ی این سنسور، IMX800 بدون شک یکی از بهترین سنسورهای دوربین خواهد بود. همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم، اندازه‌ی سنسور ارتباط مستقیمی با کیفیت آن دارد زیرا هرچقدر اندازه‌ی پیکسل‌ها بزرگ‌تر باشد، می‌توانند نور بیشتری را دریافت کنند. فتوسایت‌های دوربین، قطعه‌های مسئول تبدیل منظره به سیگنال‌های الکتریکی هستند. ترکیب‌بندی آن‌ها با توجه به سنسورهای مختلف، فرق دارد اما معمولاً در سنسورهای جدید در هر پیکسل یک فتوسایت وجود دارد. هرچقدر این فتوسایت‌ها نور بیشتری جذب کنند، محدوده دینامیکی (تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس) بهتر می‌شود.

همچنین در چند سال اخیر، شرکت‌ها توجه زیادی به فناوری ترکیب پیکسل‌ها نشان داده‌اند که به سنسورها اجازه می‌دهد برای دریافت نور بیشتر، پیکسل‌ها را با یکدیگر ترکیب کنند. این سنسورهای بزرگ‌تر، و در نتیجه پیکسل‌های بزرگ‌تر، به طور گسترده‌ای در زمینه‌ی عکاسی در محیط‌های کم‌نور کیفیت بیشتری ارائه می‌کنند. این امر منجر به نویز کمتر و رنگ‌های بهتر حتی در محیط‌های کم‌نور می‌شود. روی هم رفته، هرچقدر سرعت شاتر بالاتر و عدد ISO پایین‌تر باشد، عکس‌ها شفاف‌تر به نظر می‌رسند. همچنین سنسور غول‌پیکر نیاز به دیافراگم بسیار باز را برطرف می‌کند زیرا چنین دیافراگم‌هایی مشکلاتی مانند اعوجاج لنز را به وجود می‌آورند. در ضمن سنسور های بزرگ دوربین می‌توانند برای حالت بوکه هم عملکرد بسیار بهتری داشته باشند. در این حالت، سوژه که در فوکوس قرار دارد به صورت شفاف نمایش داده می‌شود و نواحی اطراف آن مات خواهد شد.

سنسور دوربین سونی

با وجود تمام این مزایای مهم، در کنار اندازه‌ی سنسور باید به عواملی مانند کیفیت و نوع لنز و همچنین بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری هم اشاره کنیم. به عنوان جدیدترین مدل‌های آیفون با وجود اینکه از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند، اما دوربین آن‌ها نسبت به رقبا حرف زیادی برای گفتن دارند. این یعنی شیائومی ۱۲ اولترا با داشتن بزرگ‌ترین سنسور دوربین موبایل، لزوما بهترین عکس‌ها را ثبت نخواهد کرد. به عنوان مثال می‌توانیم به شیائومی می ۱۱ اولترا اشاره کنیم که اگرچه در زمینه‌ی کیفیت عکس حرف زیادی برای گفتن دارد، اما همچنان برخی گوشی‌ها در سال ۲۰۲۱ عملکرد بهتری نسبت به آن ارائه کردند.

منبع: Android Authority

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی