آیفون ۱۴ احتمالا به تراشه‌ی A16 و آیفون ۱۴ پرو به تراشه‌ی A16 پرو مجهز می‌شوند

اپل به احتمال بسیار زیاد برای مدل استاندارد و مکس از سری آیفون ۱۴ از تراشه‌ی A16 و برای مدل‌های پرو و پرو مکس هم از A16 پرو به عنوان قلب تپنده استفاده خواهد کرد.

چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی براینکه اپل فقط در دو مدل پرو و پرو مکس از سری آیفون ۱۴ از تراشه‌ی جدید A16 استفاده و دو مدل دیگر را به A15 که در آیفون‌های سری ۱۳ و آیفون SE بکار گرفته شده مجهز می‌کند. این خبر را مینگ‌چی کو، یکی از معروف‌ترین تحلیل‌گران اپل منتشر کرد و به همین خاطر بسیاری از کاربران آن را باور کردند. کمی بعد، این خبر توسط یک منبع دیگر تایید شد و حتی نویسنده‌ی معروف وب‌سایت بلومبرگ یعنی مارک گورمن نیز آن را منطقی دانست.

به هر حال فقط اپل است که می‌تواند با پردازنده‌ی قدیمی، باز هم کاربران را به سمت خود بکشاند. آخرین باری که اپل آیفون‌ها را به دو بخش از لحاظ پردازنده تقسیم کرد به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. زمانی که آیفون ۵S با تراشه‌ی A7 و آیفون ۵C که پرچم‌دار اقتصادی شرکت بود با تراشه‌ی A6 در دسترس قرار گرفتند. بعد از آن هیچوقت این اتفاق نیفتاده بود.

البته نباید بگذاریم فقط نام پردازنده ما را گول بزند. در حال حاضر شاید فکر کنید همان پردازنده‌ای که در آیفون ۱۳ بکار گرفته شده، در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هم قرار دارد. اما اینطور نیست. تراشه‌ی گرافیکی دو مدل پرو و پرو مکس ۵ هسته‌ای است در حالی که مدل استاندارد و مینی، گرافیک ۴ هسته‌ای دارند. از طرفی دیگر همین سیاست در ساعت‌های هوشمند سری اپل واچ هم بکار گرفته شد. اپل واچ سری ۷ جز یک سری تغییر کاملا جزئی و کم‌اهمیت، هیچ تفاوتی با نسل قبل نداشت اما اپل این جرئت را به خود داد تا آن را یک تراشه‌ی کاملا جدید بداند چون کاربران این شرکت هم همین موضوع را می‌پذیرند.

این سیاست اما ظاهرا قرار است در سری آیفون ۱۴ نیز در پیش گرفته شود. LeaksApplePro که یکی از افشاگرانمعروف حوزه‌ی فناوری به حساب می‌آید و تاکنون هم اتفاقات زیادی را به‌درستی پیش‌بینی کرده نظیر تاریخ دقیق عرضه‌ی آیفون SE 2022 و آیپد پرو ۲۰۲۱، این خبر را نیز تأیید کرده که دو تراشه‌ی متفاوت قرار است قلب تپنده‌ی سری آیفون ۱۴ را تشکیل دهند.

اینطور که به نظر می‌رسد، اپل نمی‌تواند به اندازه‌ای که می‌خواهد، تراشه‌ی A16 و M2 داشته باشد. شرکت آمریکایی اینتل را رها کرد و این یعنی نه تنها الان باید برای گوشی‌ها و تبلت‌هایش پردازنده تولید کند بلکه تولید پردازنده‌های مورد نیاز برای کامپیوتر و لپ‌تاپ‌هایش را هم بر عهده گرفته است. بنابراین از این حیث تحت فشار قرار دارد.

هر دو پردازنده‌ی A16 و M2 هم قرار است توسط TSMC و با فناوری ۴ نانومتری تولید شوند. به همین خاطر هم هست که شرکت کوپرتینویی فقط قصد دارد برای آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس تراشه‌ی جدید تولید کند و دو مدل دیگر را با همان تراشه‌ی A15 راهی بازار کند. البته برای اینکه از فشار انتقادات کاسته شود، اپل می‌خواهد A15 را اندکی بهبود ببخشد. البته این تراشه همچنان مبتنی بر همان لیتوگرافی ۵ نانومتری است اما با نام A16 عرضه می‌شود. آن تراشه‌ی سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و قدرتمندتر قرار است با نام آیفون ۱۶ پرو در دو مدل ۶٫۱ اینچی و ۶٫۷ اینچی از سری پرو مورد استفاده قرار بگیرد.

این موضوع باعث می‌شود اپل هزینه‌ی کمتری را برای ساخت گوشی متقبل شود اما بعید است شاهد کاهش قیمت باشیم. بدین ترتیب قیمت آیفون‌ها ممکن است از ۸۰۰ دلار آغاز شود و به ترتیب به ۹۰۰، ۱۱۰۰ و ۱۲۰۰ دلار برسد. چرا که اپل به احتمال زیاد تمایل دارد فاصله‌ی ۲۰۰ دلاری بین محصولات مدل استاندارد و پرو را حفظ کند. بنابراین بعید است قیمت پایه‌ی آیفون ۱۴ پرو ۱۰۰۰ دلار باشد.

از طرفی دیگر تفاوت زیادی هم بین مدل‌های معمولی و پرو شاهد خواهیم بود که مهم‌ترین آن همین پردازنده است. از جمله تغییرات دیگر می‌توان به رفرش‌ریت نمایشگر، طراحی جدیدتر (حذف ناچ و اضافه شدن حفره)، دوربین اصیل ۴۸ مگاپیکسلی و موارد دیگر اشاره کرد. بنابراین بعید است اپل قیمت محصولات خود را کاهش دهد.

منبع: PhoneArena

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی